جان گرفتن شخصيتهاي كارتوني محبوب با فناوري چاپگرهاي 3 بعدي
دانشمندان موفق به طراحي نرمفزاري جديد شدند كه هر نوع شخصيت رايانهاي سه بعدي را با استفاده از يك چاپگر سه بعدي به يك طرح كاملاً مونتاژ شده مفصلدار تبديل ...
دانشمندان موفق به طراحي نرمفزاري جديد شدند كه هر نوع شخصيت رايانهاي سه بعدي را با استفاده از يك چاپگر سه بعدي به يك طرح كاملاً مونتاژ شده مفصلدار تبديل ميكند.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نرمافزار توسط تيمي از مدرسه مهندسي و علوم كاربردي هاروارد، دانشگاه فناوري برلين و دانشگاه كرنل ارائه شده است.
آنها كارايي فناوري جديد را با ساختن مدلهاي موجوداتي از Spore به اثبات رساندند. در اين بازي ويديويي تكامل محور كاربران حيوانات انيميشني را با هر نوع تركيب مجازي ويژگيهاي جسماني خلق ميكنند.
با استفاده از چنين مدل ديجيتالي به عنوان نقطه آغاز، اين برنامه نخست تعيين ميكند كه مفاصل كجا بايد قرار داده شوند. اين امر بر اساس شيوهاي كه موجود در دنياي مجازياش حركت ميكند، صورت ميگيرد.
برنامه مزبور در ادامه اندازه و مكانهاي اين مفاصل را اصلاح ميكند و در اين راستا قوانين فيزيكي را كه مدلهاي پلاستيكي موجود مجبور به پيروي از آنها هستند، مد نظر قرار ميدهد.
اين برنامه قادر به خلق هر دوي مفاصل لولايي و گوي و كره است و اندكي اصطكاك نيز بين آنها ايجاد ميكند به طوري كه مدلها ميتوانند وضعيت خود را حفظ كنند.
نرمافزار جديد همچنين ميتواند بافت پوستي مجازي تقريباً تعريف شده متعلق به مدلهاي رايانهيي را تحليل و آن را به يك سطح پوستي با رزولوشن بالاتر روي طرح و پيكره عملي پالايش كند.
محققان مدعياند كه علاوه بر استفاده احتمالي جهت خلق اسباببازيها، اين فناوري ميتواند براي انيماتورها و تهيهكننده فيلمهاي كارتوني نيز كارآمد باشد. درست همانند هنرمندان سنتي كه از مانكنهاي چوبي قابل ژست گرفتن هنگام طراحي افراد استفاده ميكنند، ممكن است انيماتورها نيز بتوانند ديدگاههايي را از مدلهاي طراحيكننده شخصيتهايي كه با آنها كار ميكنند، به دست آورند.اين نرمافزار حتي ميتواند مدلهاي متحرك را نيز خلق كند.
به گفته موريتز بچار، رهبر ارشد تيم مبتكر، شايد در آينده انسان چاپگري را اختراع كند كه بدن و قطعات الكترونيكي را در يك قطعه چاپ كند.
در اين صورت ميتوان شخصيت كامل انيميشني را با فشار يك دگمه و عملكرد آن بر روي يك ميز خلق كرد.