خانه » سینما و فیلم » گفت‌وگوي با نويسنده «خداحافظ بچه»/ژانر از دستم در رفت!

گفت‌وگوي با نويسنده «خداحافظ بچه»/ژانر از دستم در رفت!

سجاد ابوالحسني ـ نويسنده‌ي سريال «خداحافظ بچه» ـ از ادامه‌ي نگارش اين سريال خبر داد. او همچنين به اين مساله كه هنوز پايان سريال مشخص نشده است، اشاره كرد و ...

سجاد ابوالحسني ـ نويسنده‌ي سريال «خداحافظ بچه» ـ از ادامه‌ي نگارش اين سريال خبر داد. او همچنين به اين مساله كه هنوز پايان سريال مشخص نشده است، اشاره كرد و تبديل شدن لحن فانتزي و طنز سريال به لحن درام را از نقاط ضعف اين سريال برشمرد.

اين نويسنده انتقاد از برخي مسايلي كه در فضاي اجتماعي مي‌بينيم را از ديگر مسايلي كه «خداحافظ بچه» به آن‌ها مي‌پردازد دانست اما تاكيد كرد: نقد در فضاي داستان اتفاق مي‌افتد و روايت داستاني، اهميت بيشتري دارد.

ابوالحسني، اشاره‌اي نيز به كمبود سريال‌هاي ماورائي روي آنتن داشت.

ابوالحسني در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي پيشرفت متن فيلمنامه، گفت: متن سريال تمام نشده و من همچنان مشغول نگارش آن هستم. هر چند بخش‌هاي باقيمانده مربوط به هفته‌‌ي آخر ماه رمضان است.

*** انتقاد به پزشكان و پرستاران

او درباره‌ي اعتراض صنف پرستاران به سريال «خداحافظ بچه» نيز خاطرنشان كرد: اين مساله ديگر تكراري شده است، چرا كه فقط معتادان و قاچاقچيان هستند كه صنف ندارند وگرنه درباره هر شغل يا صنفي سريال بسازيم درباره‌اش اعتراض مي‌شود.

او ادامه داد: من به شدت با اخلاق پزشكي مشكل دارم و به نظرم پزشكان ما در اخلاق پيشرفت نكرده‌اند؛ البته اين حرفي كه مي‌زنم كلي است وگرنه ممكن است در مورد همه‌ي آدم‌ها اين طور نباشد و استثنائاتي هم وجود داشته باشد. نقدمان در مورد پرستاران نيز مي‌تواند نقد درستي باشد، هر چند بخشي از اين رفتار پرستاران در سريال بيشتر به خاطر افزودن بار طنز به داستان بود.

*** سال گذشته، همه ماوراء زده شده بودند

ابوالحسني كه سال گذشته سريال «پنج كيلومتر تا بهشت» را با موضوعي ماورايي نوشته بود، درباره‌ي اينكه امسال هيچ سريال ماورايي روي آنتن وجود ندارد، گفت: اين مساله به تصميمات مديريتي تلويزيون مربوط مي‌شود. اول اينكه خود ما كه سريال را مي سازيم و يا مي‌نويسيم نمي‌دانيم كه شبكه‌هاي ديگر چه سريالي را مي‌سازند به علاوه اصلا مشخص نيست آيا كارمان در ماه رمضان روي آنتن مي‌رود يا نه.

خداحافظ بچه

او افزود: سال گذشته استثنائا مي‌دانستيم كه سريالمان ماه رمضان پخش مي‌شود و وقتي فهميديم دو شبكه ديگر سريال ماورايي دارند، حيرت كرديم. در نتيجه‌ي اين سريال‌ها بود كه همه ماورا زده شدند. اما امسال مي‌گويند كه چرا سريال ماورايي پخش نمي‌كنيم. هر چند كه سال گذشته با اينكه سريالمان ماورايي بود دوست داشتم يك قصه رئال را بنويسم.

 

*** از قصه به مضمون مي‌روم، نقد در بستر داستان اتفاق مي‌افتد

اين نويسنده تاكيد كرد: اصولا من از مضمون به سراغ داستان نمي‌روم بلكه در ابتدا قصه‌اي را پيدا مي‌كنم و بعد مي‌بينم در اين قصه چه مضاميني را مي‌توانم بگنجانم كه هم جنبه سرگرمي و داستان‌گويي داشته باشد و هم اينكه حرفي در آن زده باشيم. در اين قصه هم سعي كردم قصه‌ي خوبي را پيدا كنم كه بضاعت اين را داشته باشد كه هم لحظات خنده‌دار و هم لحظات گريه‌دار داشته باشد. در جريان داستان هم تحقيق كردم كه مساله فرزندخواندگي چگونه است و چطور يك خانواده به سرپرستي يك كودك مي‌رسند. اين كار مراحل زيادي دارد كه به نظر من بايد تسهيل شود. تا خانواده‌هايي كه چراغشان خاموش است و بچه‌هايي كه بدون سرپرست نگهداري مي‌شوند به يكديگر برسند.

ابوالحسني خاطرنشان كرد: من آدم‌ها و مسايل آن‌ها را در كنار يكديگر مي‌بينم و هميشه مي‌خواهم قصه درست جلو رود تا بتوانم آدم‌هاي قصه را به خوبي تعريف كنم و شخصيت‌ها خودشان قصه را جلو ببرند. اگر در اين ميان فرصتي دست داد به نقد اوضاع هم مي‌پردازم اما اگر نشد مهمترين چيز براي من داستان است؛ چرا كه مهمترين ويژگي سريال سرگرم‌كنندگي است. در غير اين صورت كسي سريال را نمي‌بيند درست مثل شكلاتي كه بايد در يك جعبه زيبا بسته‌بندي و پيچيده شود تا مخاطب از آن استقبال كند.

*** به ژانر اصلي داستان، وفادار نبوديم

نويسنده سريال «خداحافظ بچه» درباره‌ي ژانر سريالش و اينكه آيا قصد داشته لحظات مفرح را به منظور كم شدن بار تلخي سريال بگنجاند نيز توضيح داد: اشكالاتي كه در مورد ژانر وجود دارد قبول دارم. وقتي به نگارش سريال شروع كردم با اين هدف بود كه يك سريال مفرح و خنده‌دار را بنويسم و با بامزگي‌هايي كه درون قصه قرار مي‌دهم، تماشاگر را خيلي نااميد نكنم و به او اميد بدهم. اگر تماشاگر ناراحت نشد و اميدش را از دست نداد، توانسته‌ام اين كار را انجام دهم ولي اگر نه در كارم موفق نبوده‌ام.

 

 

او تاكيد كرد: ما به ژانر اوليه كه تصميم آن را گرفته بوديم وفادار نبوديم. قرار بود داستان يك داستان مفرح باشد ولي به دليل لحظات غم‌انگيزي كه در آن وجود داشت، نتوانستيم به ژانر اوليه وفادار بمانيم. در واقع ما ژانر را فداي مردم كرديم. هر چند خود من قصه‌هاي تلخ را دوست ندارم. با اين حال چون برخي مسايل كليد محرك داستان بودند تمام تلاشم را كردم تا در عين باورپذيري فضاي مفرحي را براي مخاطب به وجود بياورم.

ابوالحسني همچنين در پاسخ به ممنوعيت پرداختن به تلخي‌ها در مجموعه‌هاي تلويزيوني نيز توضيح داد: تصميم تلويزيون اين است كه اين اتفاق نيفتد. چون فضا به سمت سياه شدن پيش مي‌رفت و اين مساله خوب هم نيست چون فردي كه خسته و با مشكلات زيادي از سر كار مي‌آيد در سريال‌هاي تلويزيوني هم بايد درد و غصه آدم‌هاي ديگر را مي‌ديد به همين دليل سعي كردم فضاي طنز را همواره در سريال «خداحافظ بچه» حفظ كنم.

او اشاره‌اي هم به شخصيت‌هاي قصه كرد و افزود: بهروز، شخصيت بامزه‌اي در قصه است. جلوتر كه برويم شخصيت‌هاي بامزه ديگري در قصه هستند مثلا سعي كرديم با حضور آتيلا پسياني و حدیث میرامینی (در نقش رعنا) فضا را لطيف كنيم تا بار غم در قصه نماند؛ هر چند اميدواريم و حضور بچه در قصه سعي شده توسط مرتضي و ليلا حفظ شود.

***‌ نظارت عليرضا افخمي و مجيد ميرميران

نويسنده‌ي سريال «خداحافظ بچه» در ادامه‌ي سخنانش از تيم توليد و نظارت كه بر عهده‌ي مجيد ميرميران و عليرضا افخمي بود، گفت و افزود: حتي نام مجيد ميرميران در تيتراژ هم نيست اما او و عليرضا افخمي روي كار ما نظارت داشتند و ايده‌هاي بسيار خوبي را دادند و اجازه ندادند تا كار از كنترل خارج شود. به اعتقاد من بيش از نيمي از كار را اين دو انجام دادند و درصد باقيمانده متعلق به همه عوامل ديگر است.

او درباره‌ي با همكاري با منوچهر هادي كه نخستين تجربه سريال‌سازي‌اش را تجربه مي‌كند نيز گفت: منوچهر هادي چند 90 دقيقه‌اي و دو فيلم سينمايي ساخته و من در سري اول «عمليات 125» با او كه قرار بود بخشي از كار را كارگرداني كند اما اين اتفاق نيفتاد آشنا شدم. منوچهر هادي فكر بازي دارد و ما در طول سريال هميشه با هم مشورت مي‌كرديم. رابطه‌ي ما نيز هميشه مثبت بود هر چند خيلي از ايده‌هاي من با او فرق داشت و نظراتمان ممكن بود موافق نباشد اما نتيجه‌ي رابطه ما مثبت بود.

*** به دنبال يك پايان‌بندي خوبم كه كسي نتواند حدس بزند

سجاد ابوالحسني در بخش ديگري از سخنانش درباره‌ي پايان‌بندي سريال توضيح داد: اينكه هر قسمت يك بچه بيايد و برود ممكن است تماشاگر را نگران كند اما قطعا هميشه اين طور نيست و آدم‌ها و فضاي جديدي وارد سريال مي‌شوند كه تعليق زيادي را براي مخاطب به وجود مي‌آورند.

او اظهار اميدواري كرد كه «خداحافظ بچه» پايان‌بندي خوبي داشته باشد و ادامه داد: در حال حاضر پايان‌بندي ندارد اما دنبال يك پايان خوبم كه كسي نتواند آن را حدس بزند.

 

خداحافظ بچه

*** «دزد و پليس» سعيد آقاخاني هم خوب بود، اما سريال ما خانوادگي بود

او بار ديگر بر اين مساله تاكيد كرد كه گروه توليد نمي‌دانستند كه قطعا براي ماه رمضان پخش مي‌شود و ادامه داد: حتي مي‌شنيدم كه سريال سعيد آقاخاني بسيار خوب است و تا زماني كه تيزر «خداحافظ بچه» را روي آنتن نديدم نمي‌دانستم سريال ما پخش مي‌شود اما حس مي‌كنم كه چون سريال ما جنبه‌ي خانوادگي بيشتري داشت انتخاب شد. به علاوه به خاطر وجود بچه در سريال خانم‌ها سريال ما را دنبال مي كنند و زماني كه آن‌ها سريال را ببينند مرد خانه هم نمي‌تواند شبكه را عوض كند.

*** ژانر از دستم در رفت!

ابوالحسني همچنين تاكيد كرد: مطمئنا سريال ما هم نقاط ضعفي دارد و بدون نقطه ضعف نخواهد بود. يكي از آنها ژانر است كه از دستم در رفت و رعايت نكردم اما دليلش اين بود كه مي‌خواستم باورپذير باشد هر چند مي‌شد ژانر را حفظ كرد و باورپذيري‌اش را از بين نبرد اما به هر حال مسايلي مثل زمان مطرح است؛ مثلا من به جاي يك هفته يا چند روز فقط يك روز فرصت داشتم يك سكانس را بنويسم. زماني پيش مي‌آيد كه مجبوريم بين چند مورد يكي را انتخاب كنيم و ما همراهي تماشاگر را انتخاب كرديم.

او تاكيد كرد: عنصر اميدواري كه در همه سريال سعي كرده‌ام آن را حفظ كنم به نظر بهترين قسمت كار است كه كارگردان و دو بازيگر اصلي آن را فهميدند. ليلا و مرتضي به خوبي از عهده‌ي نقش برآمدند و به نظرم زن و شوهري شدند كه باورپذيري آن‌ها براي انجام كارهايي براي بچه‌دار شدن زياد است. حتي شهرام حقيقت‌دوست هم كه از او انتظار نداشتم به خوبي از عهده‌ي نقش برآمد و مهراوه شريفي‌نيا نيز نقشش را به خوبي ايفا كرد.

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱
بازدیدها 1,187
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 9047

ارسال نظر:

*


عضویت در خبرنامهء خبر شهری