خانه » خانواده » 10 راه برای برجسته‌بودن در محل ‌کار

10 راه برای برجسته‌بودن در محل ‌کار

بلاگر وبلاگ «كارمند» در مطلبي به ارائه 10 راهكار براي «برجسته بودن» در محل كار پرداخته است.   به گزارش ايسنا در اين مطلب مي‌خوانيم: برای خیلی از افراد، بزرگترین چالش در محل‌ ...

بلاگر وبلاگ «كارمند» در مطلبي به ارائه 10 راهكار براي «برجسته بودن» در محل كار پرداخته است.

 

به گزارش ايسنا در اين مطلب مي‌خوانيم:

برای خیلی از افراد، بزرگترین چالش در محل‌ کار این نیست که سعی کنند کارشان را خوب انجام دهند. بيشتر ما در انجام کارمان توانا هستیم و اگر در یک یا دو نقطه ضعف‌‌هایی داشته باشیم، خیلی برای تغییر آن خودمان را به زحمت نمی‌اندازیم. برای بيشتر ما بزرگترین چالش در محل‌ کار این است که شناخته شویم—یعنی کار خوبی را که انجام داده‌ایم همکاران و مدیرانمان ببينند- برجسته بودن در محل‌ کار مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به بالاتر رفتن شانس ترفیع رتبه، به دست آوردن کارها و پروژه‌های بهتر و احترام اشاره کرد. راهكارهاي زير به شما كمك مي‌كنند.

۱. بدون این‌که از شما خواسته شود، کاری انجام دهید.

دوست دارید خیلی زود در چشم مدیرتان بدرخشید؟ خودتان وارد عمل شوید. کارهای کوچکی مثل بارگذاری دوباره دستگاه کپی تا آماده کردن گزارش‌هاي طولانی و کامل برای رئیستان. مهم این است که خودتان برای انجام آن کار داوطلب شده باشید. در حالت ایده‌آل، مدیر یک شرکت باید مثل مربی یک تیم ورزشی باشد و زمینه را برای فعالیت بازیکنان خود آماده کند. اما در اکثر موارد، مدیر فقط یک کارفرماست. هر کاری که خودش محول نکند، انجام نمی‌شود؛ زیرا اکثر کارمندان فقط کاری را انجام می‌دهند که از آنها خواسته شده است.

۲. در جلسات شرکت ساکت ننشینید.

شاید جلسات شرکت به نظرتان یک اتلاف وقت واقعی باشد؛ چون معمولاً کار زیادی در آنها انجام نمی‌شود. اکثر افراد معمولاً در جلسات کاری ساکت مي‌نشينند و به دیوار روبه‌رویشان خیره می‌شوند یا با موبایل‌هایشان بازی می‌کنند و عده کمی هم در جلسه فعالیت می‌کنند. با اینکه این وضعیت برای کارمندان متوسط بد نیست، اما سعی ما این نیست که متوسط باشیم.

پس حرف بزنید و در جلسه شرکت فعال داشته باشید. دقت کنید که وضعیت تعادل را رعایت کنید. نه باید این قدر ساکت باشید که حضورتان با تابلوی روی دیوار تفاوتی نداشته باشد و نه اینکه به نظر برسد عاشق صدای خودتان هستید؛ چون بی‌وقفه حرف می‌زنید و نوبت را به کسی نمی‌دهید. اینکه نظراتتان را به گوش بقیه برسانید یکی از اسرار برجسته شدن در محل‌ کار است. از محالفت کردن با دیگران، حتی رئیستان، واهمه نداشته باشید. تا زمانی‌که این مخالفت به طریقی محترمانه و سازنده ابراز شود، دلیلی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

۳. سازمانی همه چیز تمام ایجاد کنید.

سازمانی همه‌ چیز تمام ایجاد کنید که برایتان اعتبار بیاورد. یک پروژه تک‌نفره می‌تواند اعتبارتان را بالا ببرد، اما اعتباری که برای قابل‌ اعتماد و اطمینان بودن به دست بیاورید، سخت‌تر است. اینکه به فردی در اداره تبدیل شوید که همه وقتی سوال دارند پیشتان بیایند زمان می‌برد، اما کارهایی هست که می‌توانید برای سریع‌تر کردن ایجاد این اعتبار انجام دهید. این که تقویمی را در اتاقتان نصب کنید اقدام خوبی است. یک کار دیگر می‌تواند این باشد که درخواست‌هایتان را یادداشت کتید. همیشه کاغد و قلم همراه داشته باشید و یا آن را در بخش یادداشت تلفن‌ همراهتان بنویسید. اما اگر در جلسه هستید و کسی از شما گزارش خواست، حتماً یادداشت‌برداری کنید. مطمئناً می‌دانید چقدر بد است که وقتی از کسی می‌خواهید که وقتی در جلسه شرکت کرد گزارش آن را به شما بدهد و بعد از آن چیز زیادی به خاطرش نمانده باشد. پس شما بر عکس باشید!

۴. آراسته و مرتب باشید.

به تناسب کار و سمتی که دوست دارید داشته باشید لباس بپوشید نه کاری که الان دارید. مطمئناً این توصیه را صدها بار در همین وب‌سایت خوانده‌اید اما باز هم تکرار می‌کنیم. آراستگی و طرز لباس پوشیدن بخش مهمی از درک و تصور دیگران از شما را تشکیل می‌دهد.

۵. عدد بقیه را بدانید.

با اینکه باخبر بودن از منطقه کاری خودتان الزامی است اما اینکه بدانید بقیه چطور کار می‌کنند هم می‌توانید برایتان مفید باشد. اگر هر ماه یک کپی از وضعیت مالی شرکت به شما می‌دهند، آن را جزء به جزء بررسی کنید. با مطالعه دقیق آن می‌توانید درک خوبی از روند پیشرفت کلی شرکت و همچنین بخش‌های مختلف بدست آورید. برای بررسی و مطالعه ایمیل‌ها، نامه‌ها و پیام‌هایی که در مورد سایر بخش‌ها دریافت می‌کنید چند دقیقه در روز وقت بگذارید. به خاطر داشته باشید، هدف نهایی همه بخش‌ها بالا بردن سود اقتصادی نیست، اما همه بخش‌ها اهدای برای خود دارند که با عدد قابل شمارش هستند. باید بتوانید به بخش‌های مختلف درصورت ارتقاء کاری و پیشرفت تبریک بگویید.

۶. عدد خودتان را بدانید.

اگر می‌خواهید دقیق به نظر برسید، باید دقیق باشید. راه دقیق بودن در کار این است که اعداد را بدانید. اگر از مسائل مالی، کار و سایر اعداد و ارقام داخل و خارج شرکت باخبر باشید، نسبت به آنهایی که مطلع نیستند، ارجحیت دارید. این موضوع علاوه بر اینکه اطلاعات خوبی برای جلسات در اختیارتان قرار می‌دهد، باعث می‌شود از روند پیشرفت شرکت باخبر باشید. بعنوان مثال، دانستن وضعیت مالی بخش خودتان، به شما کمک می‌کند بفهمید چه زمانی بهتر است برای درخواست کمک‌هزینه برای پروژه‌ها به رئیستان نزدیک شوید.

۷. یک کتابخانه داشته باشید.

داشتن کتاب در محل‌کار نشانه هوش است. داشتن چند کتاب خوب، به ويژه در زمینه (كاري‌تان) این تصور را در ذهن دیگران ایجاد می‌کند که سعی در ارتقاء کاری خود دارید. اگر می‌خواهید ترفیع پیدا کنید، این دقیقاً همان پیامی است که باید در ذهن رئیستان ایجاد کنید. برای شروع مکالمه هم خوب است چون ممکن است دیگران برای چیز دیگری سراغتان بیایند و و در این مورد هم سوال کنند و از آنجا که مطمئناً دوست ندارید کل روزتان را به حرف زدن‌های بیهوده بگذرانید، کتاب می‌تواند راه خوبی برای ایجاد رابطه با دیگران باشد.

۸. در مورد اعضای خانواده همکاران‌تان اطلاعات پیدا کنید.

بگذارید یک آزمایش کوچک انجام دهیم. چه کسی برایتان اهمیت بیشتری دارد، همکارانتان یا عزیزانتان؟ در مورد کسانی که با آنها کار می‌کنید هم همین‌طور است؛ چه بچه باشند، چه همسر و یا حتی والدینشان، همکارانتان هم در خانه عزیزانی دارند که اهمیت فوق‌العاده‌ای برایشان دارند. سعی کنید کمی در مورد کسانی‌که برای همکارانتان عزیز هستند اطلاعات پیدا کنید. دانستن نام‌ها و سن تقریبی اعضای خانواده‌شان شروع خوبی است. البته این کار باید هوشمندانه انجام شود. این کار شما نباید فضولی در زندگی خصوصی دیگران به نظر برسد.

دانستن این اطلاعات درمورد خانواده رئیستان هم خوب است اما فقط به این شرط که و خودش برای ارائه این اطلاعات داوطلب شود، پرسیدن سوالات خصوصی از رئیستان ممکن است نتیجه عکس برایتان به دنبال داشته باشد.

۹. سازنده باشید نه مخرب.

همه ما با افرادی کار کرده‌ایم که تنها مشارکتی که در جلسات و پروژه‌ها دارند این است که با انتقادهایشان ذهن و کار بقیه را خراب کنند. منظورمان این نیست که عنوان کردن مشکلات ایرادی دارد، اما باید بتوانید برای انتقاداتتان راه‌ حل هم پیشنهاد بدهید. پیدا کردن مشکلات کار چندان سختی نیست اما افراد کمی هستند که تلاش بیشتری به کار بگيرند و پیشنهاد دهند که برای آن مشکل چه اقداماتی باید انجام شود. فقط پیدا کردن ایرادهاي کار ساده است و هیچ اعتبار و ارزشی هم برایتان درست نمی‌کند.

پس به جای اینکه فقط به عنوان منتقد و منفی‌گرا در چشم دیگران ظاهر شوید، حداکثر تلاشتان را به کار گیرید که مشارکتتان سازنده باشد نه مخرب.

۱۰. گروه خدمات و پشتیبان را بشناسید.

با خدمه شرکت مهربان باشید. آنها افرادی زحمت‌کش هستند و باید از زحماتشان قدردانی کنید. یادتان باشد خیلی از آنها ده‌ها سال است که در آن کار هستند. مهربان بودن هیچ‌وقت به کسی صدمه نمی‌زند اما خیلی‌ها به دلیل پايين‌تر دانسته شدن طبقه شغلی این افراد، گاهی با آن‌ها بدرفتاری می‌کنند. هیچ‌وقت با کسی طوری برخورد نکنید که گويي پایین‌تر از شما قرار دارد.

دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱
بازدیدها 887
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 7197

Comments are closed.


عضویت در خبرنامهء خبر شهری