خانه » فرهنگ و ادب » هنر » دومین دوسالانه‌ بین‌المللی خوشنویسی ایران به پایان رسید

دومین دوسالانه‌ بین‌المللی خوشنویسی ایران به پایان رسید

اختتامیه‌ دومین دوسالانه‌ بین‌المللی خوشنویسی ایران روز شنبه ۲۰ خرداد ا بزرگداشت مقام استاد خوشنویس عبدالمجید طالقانی در قزوین برگزار شد. ایلنا: فقط رنگ‌ها نیستند که هوش از سر تماشاگران خود ...

اختتامیه‌ دومین دوسالانه‌ بین‌المللی خوشنویسی ایران روز شنبه ۲۰ خرداد ا بزرگداشت مقام استاد خوشنویس عبدالمجید طالقانی در قزوین برگزار شد.

ایلنا: فقط رنگ‌ها نیستند که هوش از سر تماشاگران خود می‌برند. گاهی خراماندن قلم در صفحه‌ای سفید، هوش از سر آدم می‌پراند و تماشاگرش را مصراع به مصراع به گوشه گوشه کاغذ می‌کشاند و مدهوش پیچ و تاب کلمات می‌کند. خوشنویسی در ایران، هنری برگرفته از جوهره اندیشه این فرهنگ است. پیچ و تاب قلم به دست‌های استادانی گره خورده است که فرهنگ ایران را واژه واژه، مشق کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، این هنر نیز مانند دیگر هنر‌ها، دوسالانه‌اش را امسال برگزار کرد. دوسالانه‌ای که از معتبر‌ترین دوسالانه‌های ایران بوده و اعتبارش را مدیون استادانی چون ابوالحسن محصص‌ مستشاری و… است. دوسالانه خوشنویسی به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، فرصتی برای بازبینی سنت‌های گذشته و احیای دوباره هنرهای وابسته به آن است.

مراسم اختتامیه‌ دومین دوسالانه‌ بین‌المللی خوشنویسی ایران روز شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید، پیشکسوتان، هنرمندان و علاقه‌مندان از سراسر کشور برگزار شد. برگزاری دومین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران، امسال با بزرگداشت مقام استاد خوشنویس عبدالمجید طالقانی که از ۲۳ اردیبهشت‌ماه در پایتخت خوشنویسی ایران، قزوین، برگزار شده بود، به پایان رسید. قزوین امسال برای دومین‌بار میزبان این دوسالانه بود.

با توجه به پیشینه غنی شهر قزوین و تاثیر بسزای این شهر در روند تاریخ خوشنویسی، این شهر هنرپرور توانست در میان دیگر استان‌ها این اعتبار را کسب کند که میزبان چنین رویداد مهمی در هنر خوشنویسی باشد.

از اتفاقات مهم این دوره این بود که آثار هنرمندان بدون هیچ‌گونه آرایش و زیباسازی دریافت شد و در واقع، این یکی از اصلیترین شرایط برای انتخاب آثار بوده که آثار خوشنویسان بدون تزیینی در مسابقه شرکت کنند. آثاری که نام و نشانی از خالقشان به دوش نمی‌کشند تا داوری‌ها را سخت کنند و راه هرگونه ترجیحی را می‌بندند. برای همه شرکت‌کنندگان نیز در این دوسالانه، یک متن واحد در نظر گرفته شد تا داوری‌ها عادلانه باشد. در دوره پیشین، هر هنرمند ۳ اثر را به مسابقه ارسال می‌کرد اما در این دوره از هر هنرمند فقط یک اثر خوشنویسی دریافت شد تا کار داوری با اطمینان خاطر بیشتری انجام گیرد. هر کاری انجام داده شد تا اتفاق خوبی که باید و شاید در این مسابقه بیفتد.

در کنار بحث رقابت ازجمله برنامه‌های این دوسالانه، برگزاری نمایشگاه پیشکسوتان بود که توانست یک کارگاه تخصصی برای علاقه‌مندان نیز باشد. همچنین همایش‌هایی در طول این مدت برگزار شد، از جمله همایش یک‌روزه شکسته‌نویسی با موضوع مرحوم درویش عبدالمجید طالقانی که یکی از نوابغ خوشنویسی ایران است. در این مراسم جمعی از استادان پیشکسوت شکسته نستعلیق کشورمان مانند مشعشعی، یدالله کابلی، ملک‌زاده، حیدری و… حول شخصیت و آثار نفیسی که از این استاد بزرگ به جا مانده، به جنبه‌های مختلف زندگی و کار تخصصی ایشان در محل تاریخی در سرای سعدالسلطنه پرداختند.

علاوه بر این‌، همایش بیداری اسلامی ۱۷‌خردادماه برگزار شد که هنرمندان خوشنویس آثاری را به‌صورت زنده به بازدید‌کننده‌ها هدیه کردند.

در بخش بین‌المللی نیز ۶۰ اثر از هنرمندان کشورهای عراق، ترکیه، سوریه و پاکستان در غرفه‌هایی از نمایشگاه به روی دیوار رفت. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، میهمانان خارجی از ۱۰‌خرداد در دوسالانه حضور داشتند، که ۲ داور هم شامل این گروه می‌شد. داوران خارجی در ۲رشته نسخ و ثلث به داوری پرداختند.

از وجوه مثبت این دوسالانه مخصوصا در سطح بین‌المللی توسعه و گسترش خط و زبان فارسی است چرا که در کشورهای مختلف از جمله کشورهای عضو اکو و برخی کشورهای عربی علاقه‌ به زبان و ادبیات فارسی وجود دارد. از منظری دیگر تبلیغ زبان فارسی و خط نستعلیق است. با دعوت هنرمندان و استادان سایر کشور‌ها در این‌گونه جشنواره‌ها و حضور آن‌ها یا کسانی که در امر خرید آثار هنری علاقه‌مندی دارند، به‌خصوص در کشورهای عربی که کم هم نیستند، می‌توان زمینه حضورشان را در این‌گونه دوسالانه‌ها که به‌عنوان معتبر‌ترین دوسالانه خوشنویسی کشور مطرح است فراهم کرد، چه‌بسا زمینه‌ای فراهم شود که همین آثار در سایر کشور‌ها به نمایش در بیاید و زمینه خرید آثار هنری بهتر فراهم شود و این می‌تواند باعث تقویت اقتصاد هنر کشور شود. با برپایی نمایشگاه‌های مختلف خوشنویسی می‌توان این نگاه را جهانی کرد؛ چرا که تبلیغ خط و خوشنویسی ایرانی می‌تواند به توسعه فرهنگ ایرانی کمک کند.

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
بازدیدها 1,197
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 5923

Comments are closed.


عضویت در خبرنامهء خبر شهری