خانه » فرهنگ و ادب » هنر » نقاشی » گروگان چند صد ميليون دلاري در موزه هنرهاي معاصر رونمايي شد

گروگان چند صد ميليون دلاري در موزه هنرهاي معاصر رونمايي شد

تابلوي چند صد ميليون دلاري «جكسون پولاك» بعد از توقيف در گمرك فرودگاه امام خميني (ره)، صبح امروز - 9 خرداد ماه - طي مراسمي رسمي در موزه هنرهاي معاصر ...

تابلوي چند صد ميليون دلاري «جكسون پولاك» بعد از توقيف در گمرك فرودگاه امام خميني (ره)، صبح امروز – 9 خرداد ماه – طي مراسمي رسمي در موزه هنرهاي معاصر تهران رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي اصغر اميرنيا – سرپرست دفتر هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد – در مراسمي كه ساعاتي پيش در محل موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شده بود،‌ گفت: همه ما دغدغه اين را داشتيم تا اين اثر فاخر كه بخشي از گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران است به جايگاه اصلي خود بازگردد و خوشبختانه اين اتفاق روز گذشته انجام شد.

او با اشاره به بحث امانت سپاري آثار هنري ميان موزه‌هاي معتبر بين‌المللي عنوان كرد: بحث امانت سپاري آثار هنري معمولا بين موزه‌هاي معتبر جهان مرسوم است،تا در پروسه‌هاي بلند و كوتاه مدت علاقه‌مندان به هنرهاي تجسمي امكان ديدن از آثاري كه در اختيار ساير كشورهاست را بدست آورند و قطعا در چنين تعاملاتي هماهنگي‌هاي لازم ميان دستگاه‌هاي سياسي و فرهنگي به صورت كامل انجام شود.

اميرنيا تصريح كرد: حدود 9 ماه قبل و بعد از پيگيري‌هاي پي در پي كشور ژاپن، شاهكار «جكسون پولاك» براي نمايش در موزه ملي هنرهاي مدرن ژاپن امانت‌ داده شد و مراحل قانوني و ضمانت سپاري آن در گمرك صورت گرفت و قرار بود اين اثر طي شش روز در اين كشور نمايش داده شود.

به گفته سرپرست دفتر هنرهاي تجسمي ،تابلوي «نقاشي ديواري روي زمينه قرمز هندي» اثر جكسون پولاك 20 روز قبل از كشور ژاپن بازگردانده شد اما به دلايلي در گمرك فرودگاه امام خميني (ره) باقي ماند.

او درباره دلايل اين توقف توضيح داد: برداشت قانوني گمرك برآن بود تا هر دستگاهي كه بدهي قانوني به اين مجموعه دارد بايد تا زمان پرداخت بدهي ،آثارش در گمرك بماند، البته قانون در هر بخشي تبصره‌هايي نيز دارد.

اميرنيا تصريح كرد: از آنجا كه اين اثر به عنوان يكي از شاهكارهاي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران، ارزش مالي و معنوي زيادي براي ايرانيان و جهانيان دارد، لذا برداشت بدي از اين قانون صورت گرفته بود و تصور مسئولان گمرك بر اين بود تا زماني كه وزارتخانه بدهي خود را تسويه نكرده است ، اين اثر بايد در آنجا باقي بماند كه خوشبختانه مذاكرات مربوط به اين اتفاق صورت گرفت و آنها به حساسيت نگهداري اين تابلو پي بردند و نهايتا ترخيص كالا صورت گرفت.

اين مدير فرهنگي خاطر نشان كرد: شايد اين اشتباه از سوي ما صورت گرفت كه اين دغدغه را براي جامعه و اهالي مطبوعات ايجاد كرديم، اما اميدواريم مديريت گمرك فرودگاه امام (ره) بحث نگهداري آثار هنري را مستثني از اين قوانين بداند، زيرا براي چنين آثاري حساسيت ويژه‌اي وجود دارد و كارشناسان هنري و فرهنگي نيز اين مساله را تاييد مي‌كند.

اميرنيا تصريح كرد: معاونت امور هنري وزارت ارشاد، هيچ گونه بدهي به گمرك نداشته و شايد در بحث كلان اين مشكل به بدهي وزارتخانه باز مي‌گردد اما خوشبختانه قرار شد طي جلسه‌اي با مديران گمرك بتوانيم از نزديك درباره حساسيت‌هاي نگهداري آثار هنري به اين شكل صحبت كنيم تا آنها وضعيت را از نزديك ببينند و اگر قانوني در اين زمينه وجود دارد، در اين بخش اصلاح كنند تا ديگر ما با چنين معذوريت‌هاي قانوني در اين حوزه مواجه نشويم.

در بخش ديگري از اين مراسم ، احسان آقايي – معاون موزه هنرهاي معاصر تهران – درباره ضرورت بيمه آثار گنجينه موزه و وضعيت فعلي آن توضيح داد: بحث بيمه در دو بخش قابل دسترسي است. درمورد امانت سپاري آثار هنري به طور كامل بحث بيمه تابلوها انجام مي‌شود و هيچ مشكلي وجود ندارد، اما بحث بيمه كليه آثار متعلق به گنجينه هنوز به طور درست انجام نشده است.

او توضيح داد: شركت‌هاي بيمه كارشناسان آثار هنري ندارند و امكان پرداخت چنين مبالغي را براي بيمه آثار گنجينه ندارند. از اين رو بحث بيمه و قيمت‌گذاري آثار گنجينه مقوله مفصلي است كه قطعا بايد در هيات دولت مطرح شود تا اين آثار به عنوان گنجينه ملي بيمه شود، در حالي كه شركت‌هاي بيمه ما چنين امكاني را ندارند و پيگيري اين اتفاق نيازمند يك همت و جديت اساسي است تا تسهيلات آن فراهم شود.

به گفته آقايي؛ آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران برچسب اموال دولتي دارد و بخشي ازاموال دولتي محسوب مي‌شود كه موزه هنرهاي معاصر تهران وظيفه نگهداري از آن را برعهده دارد.

سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱
بازدیدها 1,231
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 5031

Comments are closed.


عضویت در خبرنامهء خبر شهری