خانه » علمی » ابداع زيست‌حسگر فوق‌حساس براي شناسايي بيماري در مراحل اوليه

ابداع زيست‌حسگر فوق‌حساس براي شناسايي بيماري در مراحل اوليه

دانشمندان امپريال كالج لندن و دانشگاه ويگو موفق به ارائه يك آزمايش فوق حساس شده‌اند كه آنها را قادر به شناسايي نشانه‌هاي بيماري در مراحل اوليه آن خواهد كرد. به گزارش ...

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ آزمايش اين محققان به شناسايي مولكولهاي خاص نشانگر بيماريها حتي در تراكم پائين مي‌پردازد.

در حال حاضر آزمايشات زيادي براي برخي از بيماريها وجود داشته كه به شناسايي چنين نشانه‌هاي زيستي با استفاده از زيست‌حسگرها مي‌پردازند، اما حسگرهاي موجود در زمان مواجهه با تراكم مولكولي پايين كه در مراحل اوليه بيماري بيشتر شايع بوده، از حساسيت و قابليت پيش‌بيني كمتري در شناسايي اين نشانه‌ها برخوردار مي‌شوند.

در اين پژوهش كه در مجله Nature Materials منتشر شده، محققان نشان داده‌اند كه يك آزمايش زيست‌حسگر جديد مي‌تواند نشانه‌هاي زيستي مرتبط با سرطان پروستات موسوم به «آنتي‌ژن خاص پروستات(PSA)» را شناسايي كند.

اين در حاليست كه به گفته اين محققان، اين زيست‌حسگر براي آزمايش بيماريها و ويروسهاي ديگر با نشانگرهاي زيستي شناخته‌شده به آساني قابل تنظيم مجدد است.

اين پژوهشگران به نمايش تاثير زيست‌حسگر خود با آزمايش نمونه‌هاي نشانگر PSA در محلولهاي حاوي يك تركيب پيچيده از پروتئین‌های سرم خون پرداختند. نظارت بر سطوح اين نشانگر در تراكم‌هاي بسيار پايين مي‌تواند در تشخيص‌هاي ابتدايي وقوع مجدد سرطان پروستات حياتي باشد؛ اما رويكردهاي شناسايي قديمي به اندازه كافي براي انجام بسيار دقيق اين بررسي حساس نيستند.

اين آزمايش جديد مي‌تواند به تشخيص مطمئن‌تر منجر شود اما براي بررسي بيشتر پتانسيل‌هاي آن بايد تحقيقات بيشتري صورت بگيرد.

زيست‌حسگرهاي مورد استفاده در اين مطالعه از ستاره‌هاي طلايي مقياس نانومتري شناور در يك حلال حاوي پروتئين موجود در خون تشكيل شده‌اند. به اين ستاره‌ها پادتنهايي متصل شده كه در زمان شناسايي PSA به آنها مي‌چسبند. يك پادتن ثانويه حاوي آنزيم اکسیداز گلوكوز به شناسايي PSA پرداخته و يك پوشش بلوري مشخص نقره‌اي در ستاره طلايي مي‌پردازد كه در زمان موجود بودن اين نشانگر در تراكم پائين، آشكارتر مي‌شوند.

اين پوشش نقره‌اي مانند يك علامت عمل كرده كه نشانگر وجود PSA بوده و به آساني توسط دانشمندان توسط ميكروسكوپ نوري قابل تشخيص است.

اين محققان در گام بعدي خود به انجام آزمايشات باليني بيشتر براي دستيابي به اثربخشي زيست‌حسگر در شناسايي طيفي از نشانگرهاي زيستي مرتبط با شرايطي مانند اچ‌آي‌وي و ديگر عفونتها خواهند پرداخت.

سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱