خانه » تحلیل » لکسوس از تویوتا فاصله می‌گیرد

لکسوس از تویوتا فاصله می‌گیرد

بلومبرگ: یک آگهی همه فرق لکسوس امسال با لکسوس سال گذشته است. آگهی که با آن لکسوس تلاش کرد به خریداران ب ام و و مرسدس بنز در آمریکا نشان ...

بلومبرگ: یک آگهی همه فرق لکسوس امسال با لکسوس سال گذشته است. آگهی که با آن لکسوس تلاش کرد به خریداران ب ام و و مرسدس بنز در آمریکا نشان دهد که خودروهایش چیزی بیشتر از ماشین‌هایی بادوام است.

لکسوس برای تبلیغ مدل جدید جی‌اس، یک پیست اتوموبیلرانی با الهام از بدن توری پریور، مدل مایو مجله اسپورت ایلوستریتور، طراحی کرد و دو راننده حرفه‌ای با لکسوس جدید در آن مسابقه دادند. با الهام از این مسابقه بازی کامپیوتری به نام توری ۵۰۰ برای تلفن‌های آیفون و کامپیوترهای دستی آی‌پد طراحی شد تا همه بتوانند راندن در این پیست را تجربه کنند.
این آگهی باعث شد لکسوس در دوماه، چهار هزار و ۹۰۰ دستگاه جی‌اس بفروشد و فروشش از کل سال ۲۰۱۱ میلادی بیشتر شود.
چنین برنامه‌های تبلیغاتی، بخشی از تلاش لکسوس در بازارهای مختلف در دنیا است تا فاصله خود را با تویوتا، مالک این مارک، بیشتر کند و به رانندگان مرسدس بنز و ب ام و دلیلی دهد تا ماشین‌های آلمانی خود را با لکسوس عوض کنند.
کیوتاکا ایسه،  که از سال ۲۰۰۷ تا کنون مدیر لکسوس است می‌گوید «اگر ماشین‌های ما تنها نمونه‌های لوکسی از تویوتا فرض شود، ما نمی‌توانیم بر مرسدس بنز و ب ام و  پیروز شویم. ما می‌خواهیم ماشین‌های مارک لکسوس به شخصیت و کیفیت رانندگی‌شان مشهور شود. »
این طرز تفکر تنها به لکسوس محدود نیست. تویوتا خود با شعار «طرح‌های پرشور» می‌خواهد علاوه بر تشویق خلاقیت، روند تصمیم‌گیری در این کارخانه را سرعت دهد و مدل‌های جدید را سریعتر به بازار بفرستد. تویوتا تلاش می‌کند مشکلات ناشی از بلایای طبیعی، افزایش قدرت ین و ماشین‌های بی‌ روح را پشت سربگذارد و فروشش را افزایش دهد. موفقیت لکسوس در برنامه جدید خود آزمونی برای موفقیت کارخانه مادر است.

 

 

جلو پنجره‌ای به شکل ساعت شنی
آکیو تویودا، مدیر تویوتا تابستان گذشته در مراسم رونمایی لکسوس جی‌اس در پبل‌بیچ در ایالت کالیفرنیا گفت «لکسوس راهنمای روش جدید کار گروه تویوتا است.»
اولین نشانه‌ها در تغییر مسیر تویوتا با لکسوس از چهار سال پیش آغاز شد. در دفتر مرکزی تویوتا، مهندسان و طراحان لکسوس میزهای خود را از مهندسان و طراحان تویوتا جدا کردند. هنگامی که طراحان لکسوس برای نسل بعدی مدل جی‌اس ایده پردازی می‌کردند به فرم ساعت شنی برای جلو پنجره خودرو رسیدند و این فرم به نماد مارک لسکوس تبدیل شد.
تاکاشی آکوی، مدیر مؤسسه سرمایه‌گذاری میزوهو در توکیو معتقد است لکسوس با بحران هویت روبرو بود. او می‌گوید: «اگر یک مدل ساده لکسوس را با ب ام و مقایسه می‌کردید، لکسوس به هیچ‌وجه حس لوکسی که ب ام و به شما می‌داد را نداشت.»
نسل جدید جی‌اس نشان خواهد داد آیا استقلال بیشتر به لکسوس کمک خواهد کرد تا مقام پرفروش‌ترین خودروساز لوکس در آمریکا را دوباره به دست آورد؟ مقامی که این کارخانه یازده سال در اختیار داشت اما آن را در سال ۲۰۱۱ به ب ام و واگذار کرد.

 

لکسوس از تویوتا فاصله می‌گیرد

 

مارک یکپارچه
آقای ایسه، مدیر لکسوس می‌گوید: «وقتی یک مالک ب ام و یا مرسدس بنز درباره ماشینش حرف می‌زند، مهم نیست او چه مدلی از این کارخانه را سوار می‌شود، بلکه مهم این است که او یک مرسدس بنز یا ب ام و دارد.»
ارزش مارک‌های ب ام و و مرسدس بنز هر کدام حدود ده برابر ارزش مارک لکسوس تخمین زده شده است. تحقیقات مؤسسه اینتربرند نشان می‌دهد که ارزش مارک لکسوس در حال حاضر دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار است. تویوتا که باارزش‌ترین مارک خودرو در جهان است ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده و در جدول صد مارک برتر جهان، رتبه یازدهم را دارد.
کارل شیلیشت، مدیر مسئول بخش محصولات و برنامه‌ریزی برای بازاریابی لکسوس می‌گوید « موفقیت هر مارکی به فاصله‌ای است که با دیگر مارک‌ها ایجاد می‌کند. ما نمی‌خواهیم تویوتای تقویت شده باشیم. مردم برای چنین خودرویی حاضر نیستند پول بیشتری پرداخت کنند.»

 

لکسوس از تویوتا فاصله می‌گیرد

 

نگه‌داشتن مشتری
خودروهای لکسوس در تازه‌ترین بررسی کیفیت خودرو در مؤسسه جی‌.دی.‌ پاور که دوماه پیش برگزار شد، بهترن کیفیت را داشتند. در این بررسی، رانندگان تویوتا پریوس کمترین شکایت را از ماشین خود داشتند. با این حال مؤسسه جی‌.دی. پاور می‌گوید لکسوس هنوز نمی‌تواند به اندازه ب ام و و مرسدس بنز مشتری‌هایش را نگه دارد.
توشیو باندو، مدیر گروه حمایت از مارک لکسوس می‌گوید حدود سی درصد مالکان لکسوس، ماشین خود را با مرسدس بنز یا ب ام و عوض می‌کنند. او معتقد است نگاهی یکپارچه به مارک لکسوس به وفادار ماندن مشتریان این مارک کمک می‌کند.
جی‌اس جدید با داشتن همه مشخصات یک لکسوس، به نظر از دیگر مدل‌های این کارخانه برای رقابت با آلمانی‌ها آماده‌تر است. تویودا، مدیر کارخانه تویوتا پیش از تصویب طرح نهایی این مدل، سه کانسپت مختلف را رد کرد. اگر این مدل هم تصویب نمی‌شد۷ مدیر تویوتا مصمم بود تا به طور کلی از ساخت این سری صرف‌نظر کند. یک مدیر تویوتا می‌گوید آقای تویودا معتقد بود که هیچ لذتی در راندن این ماشین وجود ندارد.
تحت مدیریت تویودا، لکسوس اولین سوپرکار خود را هم ساخت. این ماشین ۳۷۵ هزار دلاری به نام LFA، برای رقابت با مدل‌هایی از پورشه، فراری و لامبورگینی ساخته شده است.
تویوتا در برنامه تازه خود اعلام کرده است که تعداد کسانی که طرح‌ خودروهای جدید را بررسی می‌کنند کاهش خواهد داد تا سرعت تصمیم‌گیری بیشتر شود. آقای ایسه می‌گوید با طرح جدید تعداد کسانی که برای یک طرح جدید لکسوس تصمیم می‌گیرند، نصف شده است.

 

لکسوس از تویوتا فاصله می‌گیرد

 

برای تنفر آمده باشید
از طرفی نباید فراموش کرد که مهندسی تویوتا بود که به لکسوس کمک کرد تا بیش از یک دهه پرفروش‌ترین خودروی لوکس آمریکا باشد. لکسوس به همین دلیل نمی‌خواهد ارتباطش را با تویوتا به طور کامل قطع کند. موتورهای هیبریدی اکنون یکی از مهمترین انگیزه‌ها برای خرید ماشین‌های لکسوس است و این کارخانه به استفاده از موتورهای هیبرید تویوتا ادامه خواهد داد.
لکسوس می‌خواهد فروشش در آمریکا امسال ۲۵ درصد بیشتر شود. تا پایان ماه آوریل، لکسوس ۶۹۶۰ دستگاه از نسل جدید مدل جی‌اس فروخت. فروش لکسوس از نسل پیش این مدل در کل سال گذشته ۳۴۴۳ دستگاه بود. با مقایسه با فروش ۵۱۴۹۱ دستگاه ب ام و سری ۵، فروش لکسوس بسیار ناچیز است.
برنامه‌های جدید تبلیغاتی لکسوس ممکن است به مذاق برخی مالکان فعلی این خودرو خوش نیاید. کسانی که معتقدند رویکرد جدید لکسوس به خریداران جوان، روش خوبی نیست.
با این حال مدیران لکسوس ترجیح می‌دهند مارکی یکپارچه داشته باشند که همه محصولاتش هویتی واحد داشته باشد. آن‌ها معتقدند که محصولاتی که همه را راضی کند، خودروهایی حوصله سربر خواهد بود. مدیران لکسوس می‌گویند آن‌ها خود را برای کمی تنفر از این مارک هم آماد کرده‌اند.

 

  • استفاده از مطالب و تصاویر این سایت تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است
پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
بازدیدها 1,565
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 3220

ارسال نظر:

*


عضویت در خبرنامهء خبر شهری