خانه » شهر من » اجتماعی » ایران رکورداراستفاده از وسایل آرایشی

ایران رکورداراستفاده از وسایل آرایشی

خدا زیباست وزیبایی را دوست دارد، وسوسه زیباتر شدن از دیرباز با آدمیان بوده است. چنان که از ده هزار سال قبل از میلاد آنها به استفاده از لوازم آرایشی ...

خدا زیباست وزیبایی را دوست دارد، وسوسه زیباتر شدن از دیرباز با آدمیان بوده است. چنان که از ده هزار سال قبل از میلاد آنها به استفاده از لوازم آرایشی رغبت داشته اند. معروفترین قوم در این زمینه مصریان هستند که از حدود 3500 سال قبل از میلاد برای انجام مراسم آیینی خود از عطر و لوازم آرایشی بهره می بردند.
قدمت استفاده از وسایل آرایشی!
از آنجا که این قوم (مصریان) ،به زیبایی اهمیت بسیاری می دادند زنانشان نیز به این امر توجه فراوانی داشتند. آنها برای رسیدن به زیبایی بیشتر، از مواد و محصولات متعددی استفاده می کردند که یکی از آنها «مسدمت» نام داشت و از کانیهای مس و سرب ساخته می شد. مصریان با سرب سفید، اخرای قرمز و پودر مرمر سبز چهره خود را نقاشی می کردند. ناگفته نماند این قوم علاوه بر مواد آرایشی در قرنهای 10 تا 15 قبل از میلاد، محصولاتی را برای درمان بیماریهای پوستی نظیر ترک پوست تهیه می کردند.
دانش آموزان واستفاده از وسایل از وسایل آرایش
دانش آموز مدرسه ای بود، شاید 12 ساله یا کمتر، از اونیفرمی که به تنش بود می شد سنش را حدس زد.
-ببخشید آقا ریمل دارید؟ زیاد گرون هم نباشه ؟ فروشنده از داخل ویترین چند نمونه برایش آورد. قیمت های مختلفی داشتند، ارزانترین را انتخاب کرد و از داخل کیفش پولهای تو جیبی که مامان بهش داده بود را به فروشنده داد و با لبخند رضایت بخشی از مغازه خارج شد احساس می کرد که بزرگ شده!
وضعیت ایران نسبت به سایر کشورها
ایران هفتمین کشور واردکننده مواد آرایشی در جهان است و تنها یک سوم مواد آرایشی زنان ایرانی تولیدات‌ ‌داخلی و بیش از دو سوم دیگر آن به صورت واردات، پشت ویترین های وسوسه انگیز خرید می‌ ‌نشیند.
ما هم گاهی اوقات رکورد می‌زنیم‌ ،سومین کشور مصرف کننده مواد‌ ‌آرایشی بعد از هند و پاکستان در خاورمیانه هفتمین کشور پر و پا قرص در واردات‌ وسایل آرایشی در جهان! به کجا می‌رویم؟آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا داریم برعکس عمل می‌کنیم ؟
دکتر رضایی روان شناس واستاد دانشگاه دراین باره به خبرنگار ما گفت :در تمام کشورهای پیشرفته، آرایش مخصوص خانم‌های مسن است که طراوت‌ ‌پوستشان با گذشت سال های جوانی از دست رفته و البته گاهی هم راهی متداول بین زنان معلوم الحال‌.‌اما در ایران همه مرزهای آرایش از بین رفته است.آرایش دیگر نه به سن خاصی تعلق دارد و نه به قشر و یا مکان و زمان خاصی. وی ادامه داد:در سال‌های اخیر استفاده از مواد آرایشی و مواد محافظت کننده پوست و ساعت‌ها نشستن پای‌ ‌آیینه برای تغییر چهره، به بخشی از امور روزانه خانم‌ها (و حتی برخی آقایان) بدل شده. زنان ایرانی روزانه از عطر، مرطوب کننده ها، پاک‌کننده‌های پوستی، ضدآفتاب‌ها، ضدتعریق‌ها، رنگ‌ آرایشی و… استفاده می‌کنند و این امر برایشان بیشتر به شکل تفریح و سرگرمی درآمده است. گرچه به دلیل ضعف در جمع آوری آمار در ایران و نیز به علت نبود سیستم متداول‌ ‌برای ارزیابی و جمع آوری اطلاعات دقیق در خصوص میزان مصرف و سرانه مصرف مواد آرایشی‌ ‌در ایران، آماری دقیق از این مصرف در دست نیست، ولی بنا به آمارهای جسته وگریخته کارشناسان،‌بیش از دو سوم زنان ایرانی، آرایش می‌کنند و‌ ‌یک سوم از این قشر آرایش را جزء ‌لاینفک زندگی روزمره‌خود می‌دانند. زیبایی غیراستاندارد، که هیچ آموزش آکادمیک و‌ ‌مشخصی برای بهبود‌ ‌و استاندارد کردن آن در کشور وجود ندارد.
واما…
بررسی ها حاکی از آن است که خرید لوازم و مواد آرایشی ?? تا ?? درصد هزینه خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص می دهد. در ایران گروه سنی ?? تا ?? سال بزرگ ترین گروه مصرف کننده مواد آرایشی را تشکیل می دهند.
آرایش های تند، نشانه اعتماد به نفس پایین
این روانشناس معتقد است: آرایش های تند، نشانه اعتماد به نفس پایین است. افراد خجالتی و کسانی که هنوز به خودباوری اجتماعی و شخصی نرسیده اند از آرایشی استفاده می کنند که به تصور خودشان برایشان شخصیت می آورد. در کشور ما استفاده از لوازم آرایشی یکی از اقلام پرمصرف روزمره بسیاری از خانوارهای ایرانی به شمار می رود به طوری که بدون استفاده از آن حاضر نیستند وارد جمع شوند و استفاده نکردن از آن را به عنوان نقص و عیبی در خود می دانند!
دکتر حمید وفایی – روانشناس واستاد دانشگاه معتقد است، مصرف زیاد لوازم آرایشی در ایران به ویژه بین دختران جوان و نوجوان ایرانی را نمی توان به یک مشکل روانی نسبت داد، بلکه این یک موضوع فرهنگی بوده که چندان هم بومی نیست.وفایی می افزاید: در هر فردی به ویژه جوانان علاقه به مورد توجه قرار گرفتن وجود دارد اما بسته به اینکه نیازها و خواسته های فرد در زندگی تا چه حد برآورده شود و به چه سمت و سویی متمایل شود عادتهای خاصی را می پذیرد. وی می گوید: آنچه به من روان پزشک مربوط است این است که باید خواسته ها، تمایلات و انرژی فوق العاده نسل جوان را عاقلانه به سوی هدف درست هدایت کرد.
وی بر این نکته تأکید دارد که استفاده زیاد از لوازم آرایش یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است که باید همه اهل علم و جامعه شناسان ما آن را تجزیه و تحلیل کنند. این موضوع مانند سیگار کشیدن یک علت نیست بلکه یک معلول است که می تواند عوامل زیادی داشته باشد که ریشه آن جامعه شناختی است.
دیدگاه دیگر …
اما دکتر نادر راستی، روان پزشک نظر دیگری دارد. وی می گوید: همه کارهای انسان ریشه روانی دارد و آرایش زیاد هم قطعاً ریشه های روانی متعددی می تواند داشته باشد.وی معتقد است: حتی کسانی که می گویند برای دل خودم این گونه آرایش می کنم هم به دنبال جلب توجه هستند. این روان شناس معتقد است که با از بین رفتن مرزهای آرایشی، سن آرایش پایین تر آمده و دختران در سنین پایین، دست به آزمودن رژلب و … می زنند. در واقع از این رهگذر آن ها به آرزوی دیرینه خود یعنی کوتاه کردن دوره کودکی و نوجوانی دست می یابند.وی می گوید: والدین باید توجه داشته باشند که توجه بیش از حد به ظاهر و گرایش به مواد آرایشی تنها تحت تاثیر تغییر و تحولات دوران بلوغ نیست بلکه تحت تاثیر عوامل محیطی و تربیتی نیز اتفاق می افتد.وی ادامه داد: بسیاری از این رفتارها ناخودآگاه توسط خود والدین برنامه ریزی می شود، به عنوان مثال مادرانی که مهم ترین دغدغه زندگی شان رسیدگی به ظاهر و آرایش لباس و صورت شان است، به طور ناخواسته این پیام را به دختران نیز انتقال می دهند.این روان شناس همچنین گفت: متاسفانه برنامه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی و ماهواره همگی برای ترویج در این راستا حرکت می کنند و خواسته و ناخواسته استفاده از لوازم آرایش را تبلیغ می کنند. وی گفت: یکی از عوامل توجه دختران به آرایش، تبلیغات رسانه است، همچنین کامل نشدن شخصیت اجتماعی آنان و نبود احساس اعتماد به نفس در خانواده، از عوامل گرایش جوانان به لوازم آرایش است.
از استفاده این وسایل بیشتر بدانیم !
در پایان یک متخصص پوست درباره استفاده بی رویه از موادآرایشی – بهداشتی به خبرنگار ما گفت :واکنش‌های پوستی به دنبال مصرف موادآرایشی – بهداشتی به اشکال مختلف‌ ‌بروز می‌کنند،التهاب تماسی تحریکی، التهاب تماسی آلرژیک، کهیر تماسی، واکنش‌های حساسیتی به نور خورشید، ایجاد کومدون و آکنه که شایع‌ترین انواع عوارض پوستی است و علائم آن به صورت احساس سوزش،خارش، قرمزی و تاول‌های‌ ‌ریز خارش‌دار بروز می‌کند.
هر‌ ‌کرم یا پماد چرب کننده‌ای به خصوص اگر به صورت چندلایه مصرف شود، به علت مسدودکردن‌ ‌منافذ پوستی و غدد چربی می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید ضایعات آکنه‌ای و جوش ‌زیرپوستی شود. گاهی با گذشت زمان پوسته‌ریزی و ترک‌های پوستی نیز ظاهر‌ ‌می شوند‌. از دیگر علائم این زیبایی تقلبی می توان به کهیر، عفونت پوست،‌ ‌عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست و تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو ، اشاره کرد.
گزارش از کبری عادلخانی

سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲
بازدیدها 457
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 28931

ارسال نظر:

تصویر کپچا
*

عضویت در خبرنامهء خبر شهری