خانه » سلامت » چاقی همه گیر: علت آن چیست؟ چگونه می‌‌‌‏توان از آن جلوگیری کرد؟

چاقی همه گیر: علت آن چیست؟ چگونه می‌‌‌‏توان از آن جلوگیری کرد؟

مروری بر یک کتاب دو- سوم مردم در انگلستان، آمریکا و استرالیا، اضافه وزن داشته و یک چهارم آنها چاق هستند. چرا؟ ” زوئه هارکومب”  یکی از محققان در مراسم معرفی ...

مروری بر یک کتاب

health3_obesity-234x350

دو- سوم مردم در انگلستان، آمریکا و استرالیا، اضافه وزن داشته و یک چهارم آنها چاق هستند. چرا؟ ” زوئه هارکومب”  یکی از محققان در مراسم معرفی کتابش با نام “چاقی همه ‌گیر:علت چاقی همه ‌گیر چیست؟ چگونه می‌‌‌‏ توان از آن جلوگیری کرد؟” این سوال را مطرح می‌‏کند.

او با انواع رژیم‌‌‌‏هایی که به وسیله متخصصان رژیم غذایی و آژانس‌‌‌‏های دولتی تهیه می شود، مخالفت نموده و اظهارمی‌‏دارد توصیه‌‌‌‏های متداولی که ما در مورد تغذیه و رژیم غذایی ارائه می ‌‌‌‏دهیم  ما را چاق‌‌‌‏ترکرده است.

هارکومب نویسنده ای است که مخاطب خود را به سفری تاریخی می‌‌‌‏ برد که در آن نشان می ‌‌‌‏دهد چگونه در بریتانیا از زمانی که توصیه‌‌‌‏های سلامت  عمومی در سال ۱۹۸۳ بر اساس وعده‌‌‌‏های غذایی نشاسته ‌‌‌‏دار رواج یافت، چاقی ۱۰ برابر افزایش یافته است. این واقعه در دهه ی ۱۹۷۰ در ایالات متحده نیز اتفاق افتاد.

تحلیل‌‌‌‏های منطقی و مقایسه‌‏های خنده‌‏آور معمولاً مطالعاتی را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند که سعی دارند ما را متقاعد ‌‌‌‏کنند که باید روش‌‌‌‏های سنتی تغذیه را رها نماییم، همان روش‌‌‌‏هایی که بشر حدود هزاران سال است که در پیش گرفته است.

به عنوان مثال، هارکومب به کتاب ” مطالعه هفت کشور” نوشته یک دکتر آمریکایی به نام اَنسل کیز در سال ۱۹۵۶ اشاره کرده است. هارکومب ادعا می‌‌‌‏کند که کیز می‌‌‌‏خواهد در این کتاب نظریه ناقص خود را در خصوص اینکه خوردن چربی‌‌‌‏های اشباع شده باعث بیماری قلبی می‌‌‌‏ شود را اثبات کند. هارکومب مثال می‌‌‌‏ زند که اگربرخی افراد در حمام آواز می‌‏خوانند به این معنی نیست که حما م‌‌‌‏ کردن موجب خوانندگی می ‌‌‌‏شود.

این ترس بی‌‌‌‏اساس از چاقی، خصوصاً چربی اشباع شده، باعث ابداع یک نوع رژیم غذایی شده که عمدتاً بر اساس کربوهیدرات است که نوعی جدید از پرخوری، مرض چاقی، دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماریهایی که سلامتی را به خطر می اندازد را به همراه دارد.

در مورد رژیم غذایی چطور؟ اگر شما بطور عادی این باور را دارید که برای از دست دادن چربی می‌‌‌‏بایستی کالری کمتری مصرف کنید، رژیم گرفتن را فراموش کنید. هاکومب می گوید خوردن کمتر و تحرک بیشتر، تصوری است که براساس عقیده غلط ” انرژی دریافتی برابر است با همان میزان انرژی که از دست می‌‌‌‏دهیم ” یعنی قانون ترمودینامیک بدن، شکل گرفته است.

تصور خوردن کمتر و تحرک بیشتر منجر به چه مساله‌‌‌‏ای می‌‌‌‏شود؟ طبق نظریه ” چاقی همه‌گیر” ملل توسعه یافته با محاسبه کالری و اجتناب از آن به امید کاهش وزن، چاق‌‌‌‏تر شده‌‌‌‏اند.

این کتاب فوبیای (هراس بیمارگونه ) چاقی را از بین برده و مفصلاً نشان می‌‌‌‏ دهد که چگونه آژانس‌‌‌‏های سلامتی تاثیرات چربی‌‌‌‏های اشباع شده و کربوهیدرات‌‌‌‏‌‌‌‏ها را با هم اشتباه کرده‌‌‌‏اند.

 این کتاب توهم ” تمام غذای بشقاب را خوردن” را که توسط آژانس‌‌‌‏های سلامتی و غذا در بریتانیا توسعه یافته است، درهم می شکند. به علاوه چهره واقعی شرکت‌‏های غذایی و نوشیدنی و گروه‌‏های تبلیغاتی را افشاء می‌‏کند که حامی مالی چنین غذاهایی هستند. این غذاها ظاهرأ سالم، غنی از کربوهیدرات و دارای کالری معین بوده، ولی عملاً شما را گرسنه نگه می‌‏دارند.

کتاب “چاقی همه‌گیر” توصیه‌‌‌‏های رژیمی گمراه کننده این آژانس‏ ها را افشا می ‌‌‌‏کند که افراد در ارائه اطلاعات خود به آنها اعتماد نموده‌‌‌‏اند. چنین مشاوره‌‌‌‏هایی به از دست دادن وزن کمک نکرده و برای سلامتی مردم هم مضر می ‌‌‌‏باشند.

هارکومب یک راه حل ساده و واضح را برای چاقی جهانی پیشنهاد می ‌‌‌‏کند. جذابیت کتاب انسان را به مطالعه تا پایان کتاب وادار می کند.

کتاب “چاقی همه‌‏گیر” را می توان از سایت ذیل تهیه کرد:

 Theobesityepidemic.org

یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
بازدیدها 752
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 27603

ارسال نظر:

تصویر کپچا
*

عضویت در خبرنامهء خبر شهری