خانه » خودرو » سفر دیرهنگام فیات به چین با ویاجو

سفر دیرهنگام فیات به چین با ویاجو

خبرگزاری آکی: زو لی مدیر یکی از مؤسسات سرمایه‌گذاری در شانگهای می‌گوید به‌ندرت پیش می‌آید در خیابان‌های این شهر فیات ببیند. البته تعجبی هم ندارد، چون این خودروساز ایتالیایی در ...

خبرگزاری آکی: زو لی مدیر یکی از مؤسسات سرمایه‌گذاری در شانگهای می‌گوید به‌ندرت پیش می‌آید در خیابان‌های این شهر فیات ببیند. البته تعجبی هم ندارد، چون این خودروساز ایتالیایی در طول سال گذشته در بزرگترین بازار خودرو جهان کمتر از هزار دستگاه از محصولاتش را فروخته است.
آقای زو می‌گوید عاشق سلیقه طراحان ایتالیایی است و گوشه چشمی هم به مدل‌های فیات دارد اما خودش سیتروئن سوار می‌شود و می‌گوید «بیشتر دوستانم موقع خرید خودرو سراغ مارک‌های آلمانی یا آمریکایی می‌روند.»
سرجیو مارکیونه، مدیر ۵۹ ساله فیات می‌خواهد این وضع را تغییر دهد. او در سومین تلاش فیات برای جلب نظر خریدران چینی، این بار با مدل ویاجو به نمایشگاه پکن آمده است. فیات اعلام کرده این ماشین هماهنگ با سلیقه مردم چین طراحی شده است و قرار است در کارخانه جدید فیات در این کشور ساخته شود.
این ماشین در حقیقت نسل جدید دوج دارت است که با مارک فیات ساخته می‌شود. موتور آن ۱۴۰۰ سی‌سی است و در دو نمونه ۱۲۲ اسب بخاری و ۱۵۲ اسب بخاری و با دو جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک و پنج دنده دستی به بازار عرضه خواهد شد.
برای مارکیونه، که همزمان مدیر کرایسلر هم است، موفقیت در بازار چین نه تنها ضررهای این کارخانه در اروپا را جبران می‌کند بلکه راهی است تا وابستگی فیات-کرایسلر به بازار آمریکا و برزیل کمتر شود.
اما پیش‌بینی‌ها از موفقیت فیات خیلی امیدوارکننده نیست و کمتر کسی باور دارد که فیات بعد از یک دهه تلاش بی‌ نتیجه در بازار چین، بتواند با این بازگشت دیرهنگام به اهداف خود برسد. هدف فیات این است که تا دوسال دیگر فروش خود در چین را به سیصد‌هزار دستگاه در سال برساند، اما موسسه اتوموتیو آی‌اچ‌اس که کارش  بررسی بازار خودرو است، پیش‌بینی کرده که فروش فیات تا سال ۲۰۱۴ حداکثر به دویست هزار دستگاه در سال خواهد رسید.
به گزارش آی‌اچ‌اس، فیات-کرایسلر با فروش مجموع ۳۵ هزار خودرو در سال گذشته میلادی، به شدت از رقبای خود در چین عقب است. در حالی که فروش فیات در سال ۲۰۱۱ فقط ۹۹۱ دستگاه بود، جنرال موتورز سال گذشته ۲.۵۵ میلیون دستگاه و فولکس‌واگن ۲.۲۶ میلیون دستگاه خودرو در چین فروخت.

 


سفر دیرهنگام
جولیانو نوچی، معاون دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در چین می‌گوید «فیات دیر به بازار چین آمده و وقتی رسیده که رقیبانش سهم زیادی از بازار را در دست دارند و برای مارک‌های خود اعتبار خوبی کسب کرده‌اند.»
مارکیونه ماه گذشته گفت فیات با تولید سالانه ۱۷۰هزار دستگاه مدل ویاجو نبرد با رقبایش را در چین آغاز خواهد کرد. این ماشین‌ها در کارخانه‌‌ای در استان هونان ساخته می‌شود که فیات آن را با مشارکت کمپانی گوانگژو اتومبیل یا GAC احداث کرده است.
ویاجیو به زبان ایتالیایی به معنی سفر است. تولید این ماشین چهاردر از دو ماه دیگر شروع می‌شود و خودروها در پاییز به خریداران تحویل داده خواهد شد. مارکیونه می‌گوید فیات می‌تواند با اندکی سرمایه‌گذاری بیشتر، حجم تولید را به ۳۰۰ هزار دستگاه در سال برساند. مدیر فیات-کرایسلر همچنین می‌خواهد از سال آینده مدل‌های جیپ را هم در چین شروع کند.
«پرواز» در چین
فقط پنج درصد سود فیات-کرایسلر در سال ۲۰۱۱ از بازارهای آسیا به دست آمد. مارکیونه قصد دارد تا با افزایش حضورش در آسیا، این دو خودروساز منطقه‌ای را به یک خودروساز جهانی تبدیل کند. مارکیونه برای این کار باید امیدوار باشد تا برنامه‌اش در چین برای رسیدن به درآمد سالانه صد میلیارد یورویی، تا سال ۲۰۱۴ تحقق پیدا کند. برنامه امسال دو کارخانه فیات و کرایسلر  رسیدن به فروش سالیانه ۷۷ میلیارد یورو است.
الیویر فرانسوا، مدیر مارک فیات در این گروه خودروسازی می‌گوید «بازار سدان‌های کوچک در چین، بزرگ‌ترین بازار  است. پس کاملاً منطقی است که کارمان را با ورود به این بازار شروع کنیم.»
ویاجیو در چین به نام فای زیانگ یا پرواز فروخته می‌شود. از سال ۲۰۰۷ تا کنون، این اولین خودرویی است که توسط این کارخانه ایتالیایی در چین ساخته می‌شود. فیات در سال ۲۰۰۷ بعد از پایان همکاری خود با کمپانی نینجینگ با خودروسازی چری شریک شد، اما این شراکت هم بعد از دو سال به پایان رسید.
فیات اکنون با کارخانه GAC  شریک شده و شرکت فیات‌GAC حالا قصد دارد تعداد نمایندگی‌هایش در چین را دو برابر کند و تا پایان سال ۲۰۱۳  به ۲۰۰ نمایندگی برساند. هدف فیات‌GAC  فروش صد هزار دستگاه خودرو  در سال آینده است.
بازیابی فروش
ویلیام چن مدیر اجرایی شرکت زودون هولدینگز که به تازگی قراردادی برای فروش خودروهای فیات در چین امضا کرده و در حال گرفتن اجازه برای فروش جیپ و کرایسلر هم است، می‌گوید «فیات هنوز به اندازه آئودی که همه نامش را شنید‌ه‌اند معروف نیست.» زوتون هولدینگز در مناطق ساحلی مانند استان ژیجیانگ و شانگهای ۳۰ نمایندگی دارد و آئودی، اینفینیتی، و جگوار می‌فروشد.
فروش خودرو در چین در ماه‌ اول و دوم سال جاری میلادی به کمترین میزان در هفت سال گذشته رسید. کاهش فروش باعث نگرانی خودروسازنی نظیر جنرال موتورز و فولکس‌واگن شد که به رونق بازار چین احتیاج دارند تا بتوانند کاهش تقاضا در بازار اروپا  را با آن جبران کنند. فروش در ماه مارس ۴.۵ درصد بیشتر شد تا کمی از نگرانی‌ها کم شود.
دیه‌تر زتشه، مدیر اجرایی دایملر هفته پیش در مصاحبه‌ای در هند گفت «چین در صنعت خودروسازی مانند آرمان‌شهری است که هرکس می‌خواهد سهمی از  آن داشته باشد. این بازار در حال رشد است و هر خودروسازی بخواهد در بازار خودرو جهان بازیگر مهمی بشود باید در چین حضور داشته باشد.»
دایملر که مدل‌های مختلف مرسدس بنز را در چین می‌فروشد، موقعیت بسیار خوبی در چین دارد و فروش مد‌لهای مرسدس بنز در این کشور از ۳۱ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۷ به ۲۲۳ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۱ رسیده است.

کارخانه‌های رقیب
فورد هم در موقعیتی مشابه با فیات در تلاش است تا خود را به پیشتازان بازار در چین برساند. این خودروسازی آمریکایی اعلام کرده است برای ساخت یک کارخانه جدید ۷۶۰ میلیون دلار در هانگ‌ژو  سرمایه‌گذاری خواهد کرد.  فورد با این کارخانه تولید خود در چین را دو برابر می‌کند و به ۱.۲ میلیون دستگاه در سال خواهد رساند.
اما فاصله‌ها همچنان در حال بیشتر شدن است. فولکس‌واگن به‌تازگی اعلام کردکارخانه جدیدی در غرب چین راه‌اندازی خواهد کرد تا موقعیت خود در این بخش از کشور بهتر کند.
جنی گو، تحلیل‌گر شرکت ال‌ام‌سی اتوموتیو در شانگهای می‌گوید «فیات آن سال‌های طلایی را که خودروسازان به راحتی می‌توانستند سهم خود  در بازار را بیشتر کنند، از دست داده است. حالا رقابت با پیشتازان که جای خودشان را در بازار چین محکم کرده‌اند، سخت است.»
امید فیات برای رسیدن به رقبایش به امثال آقای زو، مدیر مؤسسه سرمایه‌گذاری در شانگهای و دوستانش است. که سیتروئن می‌راند است شاید به زودی سهم خود را در کمک به فیات برای جبران مافات ایفا کند. او می‌گوید «اگر فیات قیمت را پایین بیاورد و قطعاتش را عوض کند، حتماً یکی خواهم خرید. آن‌ها باید ماشین‌های خود را با توجه به نیازهای بومی بسازند.»
یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
بازدیدها 1,261
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 2240

Comments are closed.


عضویت در خبرنامهء خبر شهری