خانه » سلامت » شاد زيستن به كمك رژيم غذايي

شاد زيستن به كمك رژيم غذايي

رژيم غذايي نامناسب نه تنها مي‌تواند جسم شما را بيمار كند بلكه حتي شما را از شاد زيستن نيز محروم مي‌كند. به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا،‌ متخصصان تغذيه و بهداشت عمومي ...

رژيم غذايي نامناسب نه تنها مي‌تواند جسم شما را بيمار كند بلكه حتي شما را از شاد زيستن نيز محروم مي‌كند.

به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا،‌ متخصصان تغذيه و بهداشت عمومي تاكيد دارند كه احساس خوب بودن با نوع تركيباتي كه وارد بدن ما مي‌شوند رابطه مستقيم دارد.

سايت اينترنتي تايمز گروپ در اين مقاله رژيم غذايي مناسب براي شاد زيستن را به شما معرفي مي‌كند و به اختصار توصيف مي‌كند كه غذاها چه طور روي حس شما تاثير مي‌گذارند.

اكثر مردم مي‌دانند كه رژيم غذايي چرب و شيرين و حاوي غذاهاي فرآوري شده براي وزن و اندازه دور شكم مضر است اما بايد بدانيد اين غذاها درعين حال موجب افسردگي مي‌شوند. اما با اين حال اگر فكر مي‌كنيد كه تنها با خوردن غذاهاي كم كاري و كم چرب مي‌توانيد سرحال‌تر و شاداب‌تر باشيد اشتباه مي‌كنيد چون قطعا به مواد و تركيباتي نياز داريد كه در بالا بردن خلق شما تاثير مثبت داشه باشند. از جمله اين تركيبات مي‌توان به ويتامين B12 و منيزيم اشاره كرد. به علاوه ماده ديگري موسوم به اسيد لينولئيك در اين زمينه تاثيرگذار است.

اگر غذاهايي كه در طول روز مصرف مي‌كنيم حاوي اين تركيبات ضروري براي بالا بردن خلق نباشند كمتر احساس شادي و رضايت از زندگي مي‌كنيم و كمتر در كارهاي روزمره موفق خواهيم بود. يك تئوري سلامتي اين است كه اگر رژيم غذايي غني از چربي‌هاي مفيد و خوب مثل روغن زيتون و نيز غلات سبوس دار، سبزيجات و گوشت با كيفيت داشته باشيم همواره احساس بهتري خواهيم داشت و بدون تلاش زياد مي‌توانيم وزن زيادي خود را از دست بدهيم.

پزشكان همواره تاكيد دارند كه رژيم غذايي مدرن آمريكايي متاسفانه روي مواد غذايي ناسالم و بيمار كننده متمركز بوده و مملو از قند و شكر، كربوهيدراتهاي تصفيه شده و چربي‌هاي گياهي و صنعتي هستند كه مردم را چاق‌تر و افسرده‌تر مي‌كنند.

در اينجا پنج ماده اصلي كه در واقع از ضروريات يك رژيم غذايي شادي آفرين هستند عنوان شده است. اين مواد عبارتند از:

يد: يد عنصر مهم و حياتي براي سلامت غده تيروئيد است. وقتي تيروئيد دچار كم كاري تيروئيد مي‌شود انرژي بدن كاهش پيدا مي‌كند،‌ حافظه ضعيف مي‌شود و مشكلاتي چون افسردگي، نقص توجه ناشي از بيش فعالي، ميگرن، افزايش وزن، ناباروري، بيماريهاي پستان شامل سرطان و نيز عفونت و بيماريهاي قلبي بروز مي‌كنند. مهمترين منابع غذايي حاوي يد شامل ماهي، ميگو، تخم مرغ، ساردين و پوست سيب زميني هستند.

كلسيم: اين املاح كه منبع اوليه آن لبنيات است از ابتدايي‌ترين تركيبات موثر در بالا بردن خلق است. وقتي بدن به اندازه كافي كلسيم داشته باشد مغز دستور مي‌دهد كه انتقال دهنده‌هاي عصبي شادي آفرين آزاد شوند. به همين ترتيب وقتي كلسيم به طور مناسب در بدن توزيع نشود احتمال بروز مشكلاتي چون اضطراب، افسردگي، تحريك پذيري و ناتواني حافظه افزايش پيدا مي‌كند. بعلاوه كمبود كلسيم مي‌تواند موجب عدم تعادل هورموني شود كه نتيجه آن افزايش غيرعادي وزن و نيز بروز علائم سندرم پيش از قاعدگي در زنان است. مهمترين منابع حاوي كلسيم شامل شير، ماست، پنير، كلم، اسفناج و بادام هستند.

منيزيم: يكي ديگر از املاحي كه براي آرامش ذهن و اعصاب ضروري است، منيزيم است. منيزيم هم چنين مي‌تواند افسردگي باليني را درمان كند. كمبود منيزيم با بروز مشكلاتي چون افسردگي، اضطراب، بي خوابي و خستگي ارتباط دارد. مهمترين منابع غذايي حاوي منيزيم شامل غلات سبوس دار، سبزيجات با برگهاي سبزرنگ، ماهي سالمون، تخمه آفتابگردان و لوبيا هستند.

ويتامين: به اندازه كافي در معرض نور آفتاب قرار بگيريد. نور آفتاب كلسترول موجود در پوست را به ويتامين D تبديل مي‌كند كه نه تنها به پوست احساس خوبي مي‌دهد بلكه در عين حال ايمني بدن را بالا مي‌برد. هرچه مقدار ويتامين D در بدن كمتر باشد، احتمال بروز سرطان و يا مشكلات ديگري چون افسردگي و زوال عقل تشديد مي‌شود. پزشكان مي‌گويند يكي از دلايلي كه ما بيشتر در زمستانها سرما مي‌خوريم و بيمار مي‌شويم اين است كه كمتر در معرض نور خورشيد قرار مي‌گيريم. مهمترين منابع ويتامين D همانطور كه گفته شد نور آفتاب و ماهي هستند.

فيبر خوراكي: غذاهايي كه حاوي مقادير زيادي فيبر خوراكي هستند،‌ به عنوان بالا برنده‌هاي خلق و خوردني‌هاي شادي بخش شناخته شده‌اند. اين غذاها علاوه بر كاهش دادن وزن موجب كمتر شدن نوسانات خلقي در انسان مي‌شوند. بعلاوه فيبرها عامل كاهش دهنده التهاب هستند و مانع از به هم خوردن سطح قند خون و انسولين در بدن مي‌شوند و درعين حال مجاري روده را پاكسازي مي‌كنند. مطالعات نشان داده است رژيم غذايي حاوي فيبر اندك با بروز افسردگي و حتي افزايش ميل به خودكشي ارتباط دارد. منابع غذايي اصلي حاوي فيبر سبزيجات داراي برگ‌هاي سبز رنگ، ميوه‌ها، غلات سبوس دار و جو هستند.

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
بازدیدها 1,132
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 2222

Comments are closed.


عضویت در خبرنامهء خبر شهری