خانه » میراث فرهنگی » کتیبه و تابلوهای نقاشی امامزاده روح‌الله ناپدید شده است

کتیبه و تابلوهای نقاشی امامزاده روح‌الله ناپدید شده است

کتیبه کاشی‌کاری و تابلوهای نقاشی دوران قاجار که بخشی از هویت تاریخی امامزاده روح‌الله میدان توپخانه به شمار می‌رود، مدت‌هاست ناپدید شده و این امامزاده که جزو یکی از قدیمی‌ترین بناهای مقدس تهران در ذهن‌ها حک شده، اکنون دچار تخریب و نوسازی است.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- از عمر امامزاده روح‌الله 400 سال می‌گذرد. بنای مقدسی به اندازه چهار در پنج متر  که به شهادت بسیاری از تهرانی‌های قدیم، جزو نخستین بناهای مقدس این شهر، شهره خاص و عام است.
این امامزاده که بنا به گفته مسئولان اداره اوقاف استان تهران نسبش با 27 واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد، اتفاقات بسیاری را از سر گذرانده است. گفته می‌شود که درجریان انقلاب به دلیل درگیری‌های رخ داده در میدان امام خمینی فعلی، اداره مخابرات وقت دور تا دور ساختمان مخابرات را محصور کرد. بقعه امامزاده نیز که در نزدیکی ساختمان مخابرات قرار داشت داخل این حصار قرار گرفت. پس از آن مسئولان این اداره تنها یک ساعت در هفته اجازه می‌دادند تا زائران به این محوطه رفت و آمد کنند.
976
این تصویر قسمتی از تابلوی نقاشی داخل امامزاده است که تاریخ سال 1308 روی آن حک شده. تابلویی که کنون اثری از آن نیست
اکنون اداره اوقاف استان تهران اقدام به تخریب و نوسازی دوباره بنای تاریخی این امامزاده کرده است. بنایی که سال‌ها پیش مدیریت وقت میراث فرهنگی تاکید کرده بود تاریخی است و هرگونه اقدامی برای ساخت و ساز آن هماهنگ با ضوابط و قوانین سازمان میراث فرهنگی باشد. اکنون اما آخرین مشاهدات و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که هیچ گونه نظارتی روی بازسازی دوباره این امامزاده از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام نمی‌شود.
977
کتیبه کاشی کاری قاجاری امامزاده روح الله کجاست؟
آخرین تحقیقات نیز گویای آن است که این امامزاده دارای ضریح چوبی، تابلوهای قاجاری و کتیبه کاشی‌کاری بوده است. میراث تاریخی که اکنون معلوم نیست که کجا نگهداری می‌شود و چه بلایی به سر آن‌ها آماده است؟ این آثار تاریخی پس از اقدامات بازسازی آیا هنوز وجود دارند؟
در سال 1373 مسئولان سازمان میراث فرهنگی تهران نسبت به صیانت از این امامزاده تاکید کرده بودند اکنون بعد از این همه سال امامزاده روح الله برای همیشه با هویت دیرین خود خداحافظی می کند
از سوی دیگر امامزاده روح الله قجری در حیاط جنوب ساختمان مخابرات واقع است که در ورودی آن از باب همایون باز می‌شود و درست در مجاورت مدرسه تاریخی دارالفنون است و این ساخت و ساز حریم این بنا را هم مخدوش می‌کند.این بنا سال‌ها پیش از سوی کارشناسان میراث فرهنگی کارشناسی و بررسی شده است. مطالعات نشان می‌دهد که معماری آن منحصر به فرد بوده که به مرور زمان دستخوش تغییر و تحول شده است.
978
امامزاده روح الله در حریم دارالفنون، بنایی که تخریب شد تا دوباره بازسازی شود.
گفته می‌شود، حجم کلی بنا طبق مقایسه‌های انجام شده از یک مکعب و یک پوشش عرقچین به شکل نیم دایره با فرمی محدب تشکیل می‌شده است.مربع شکلی است که همیشه دارای نمادین بوده است.
کارشناسان میراث فرهنگی در بررسی انجام شده روی این امامزاده عنوان کرده بودند که معماری آن، معماری کاملا منحصر به فردی است که به صورت مکعب ساخته شده است نه چهارگوش و نه دایره ای.
عدد چهار گویای چهار جهت است و نیز چهار فصل و به این دلیل عددی کیهانی به حساب می‌آید. محتوای نمادین عدد چهار چیزی است بسیار قدیمی که به مسیحیت نیز راه جسته است. مثل چهار پره بودن صلیب. بر خلاف دایره مربع داری دو جهت است.
در اینجا چهار ضلع مساوی و چهار زاویه قائمه و نقطه آغاز و پایانی دارد که اگر چه مشخص نیست اما وجود دارد.
اکنون از این معماری دیگر هیچ نشانی باقی نمانده و سوال مهم اینجاست که کتیبه و نقاشی‌های تاریخی آن در کجا نگهداری می‌شود. سوالی که سازمان میراث فرهنگی و اداره اوقاف تهران باید به آن پاسخگو باشند.
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱
بازدیدها 1,263
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 19164

Comments are closed.


عضویت در خبرنامهء خبر شهری