سعید راد: گاهی از یک اثر انتظار یک مادیان زیبا را داریم اما نتیجه یک قاطر میشود
متاسفانه فیلمنامه حرفهای و خوب وجود ندارد، «گیرنده» از نگاه من یک سر و گردن بالاتر از بقیه پیشنهادات بود چرا که به موضوع سفرهای استانی رئیسجمهور با نگاهی طنز ...
متاسفانه فیلمنامه حرفهای و خوب وجود ندارد، «گیرنده» از نگاه من یک سر و گردن بالاتر از بقیه پیشنهادات بود چرا که به موضوع سفرهای استانی رئیسجمهور با نگاهی طنز و نقادانه نگاه میکند اما وقتی امکانات مناسب با کار وجود ندارد، چطور میتوان از اثر راضی بود. در واقع گاهی از یک اثر انتظار یک مادیان زیبا را داریم اما نتیجه یک قاطر میشود.
سعید راد، بازیگر فیلم «گیرنده» درباره مشکلات این اثر به خبرنگار «نامه» گفت: این فیلم با شرایط و نگاه خاصی ساخته شد که اکران مناسبی نداشت به نحوی که شروع فروش آن با ایام اربعین، تعطیلات و هوای بد تهران همراه شد. به همین خاطر استقبال آنگونه که میخواستیم نشد.
وی در ادامه افزود: به شخصه کمتر کار میکنم چرا که در نوع انتخاب فیلم وسواس خاصی دارم و «گیرنده» را نیز به خاطر طرح بسیار خوبش انتخاب کردم.
بازیگر فیلم «دوئل» تاکید کرد: دلایلی شخصی برای عدم حضور در سینما و تلویزیون دارم چرا که مذاق من با سینمای آپارتمانی سازگار نیست اما «گیرنده» فرمی که دوست داشتم را در خود داشت، هر چند که ساختار فیلم ضعیف بود چرا که امکانات مناسب برای این کار وجود نداشت.
راد تصریح کرد: گیرنده دوازدهمین کاری است که با یک کارگردان کار اولی انجام میدهم و اگر صد کار دیگر نیز با کار اولیها باشد، میپذیرم منتها سناریوی مناسبی وجود ندارد.
وی افزود: سناریو مسعود کیمیایی به عنوان یک کار خوب پس از هشت ماه دوندگی مجوز نیافت، در این شرایط چطور میتوان پر کار بود؟
بازیگر سریال «در چشم باد» بیان کرد: متاسفانه فیلمنامه حرفهای و خوب وجود ندارد، «گیرنده» از نگاه من یک سر و گردن بالاتر از بقیه پیشنهادات بود چرا که به موضوع سفرهای استانی رئیسجمهور با نگاهی طنز و نقادانه نگاه میکند اما وقتی امکانات مناسب با کار وجود ندارد، چطور میتوان از اثر راضی بود. در واقع گاهی از یک اثر انتظار یک مادیان زیبا را داریم اما نتیجه یک قاطر میشود.
راد اظهار کرد: عدم همخوانی امکانات موجود با قولهایی که داده میشود، مشکلساز شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه ما در سینما تهیهکننده خوب و فعال کم داریم چرا که برخی در این حوزه بودجه را دریافت میکنند اما تهیهکننده نیستند و تنها به واسطه اعمال نفوذ در این عرصه حضور دارند.
بازیگر فیلم «چ» با دلخوری گفت: 18 سال در این عرصه حضور نداشتم و کسی حالی از من نپرسید.
راد درباره تحولات عرصه فیلمسازی در ایران گفت: پس از انقلاب با 7 فیلم که تقریبا شاخص بود در این عرصه حضور داشتم. درست زمانی که بازیگر جدیدی وارد این عرصه نشده بود. به همین خاطر و بر اساس تجربه معتقدم سینمای ایران از نظر تکنیکال رشد داشته کما اینکه امروز جلوههای ویژه در حال ایجاد یک انقلاب است.
وی افزود: متاسفانه استفاده از تکنیک نیز به دلیل قرضی بودن در ایران جایگاه مناسب خود را نیافته است اما از نظر من مهمترین مشکل سینمای امروز ایران کمبود امکانات است.
بازیگر فیلم «پروانگی» تاکید کرد: سناریستها امروز نمیتوانند فکر کنند چرا که هنرمند ابتدا باید خودش را سانسور کند و البته ادامه این ممیزی به ارشاد میرسد. این در حالی است که اختلاف نظر ارگانهای مختلف بیداد میکند و مدام سر و صدا و دعوا برپاست.
راد افزود: معتقدم تفکرات و استعداد جوانان ایرانی بینظیر است اما مشکل اینجاست که سینمای ما قاعده بازی خود را از دست داده است.
وی در خصوص کار جدیدش گفت: به تازگی کار چمران را تمام کردم و پیشنهادی برای بازی در یک سریال عظیم دارم که فعلا اطلاعات آن قابل بیان نیست.
بازیگر فیلم «گیرنده» بیان کرد: من بازیگر فرم و زبان بدن هستم به همین خاطر با کارهای دیالوگمحور نمیتوانم ارتباط مناسبی برقرار کنم. فضای فیلم گیرنده نیز فرم گرا است، به همین خاطر توانستم جایزه اول بازیگر مرد را به دست آورم. از سوی دیگر با بازی در این اثر ثابت کردم که ریسک میکنم و هر نقشی اگر برایم جذاب باشد را میپذیرم چرا که آمدهام تا کار کنم.