خانه » سینما و فیلم » تئاتر » صحنه تئاتر با مسجد و هیأت فرق می‌کند

صحنه تئاتر با مسجد و هیأت فرق می‌کند

حسین پارسایی که به زودی نمایش «سردار مهر و ماه» را در تالار وحدت اجرا می‌کند،‌ گفت: صحنه تئاتر با هیات عزاداری فرق می‌کند و من در نمایشم قصد ندارم ...

حسین پارسایی که به زودی نمایش «سردار مهر و ماه» را در تالار وحدت اجرا می‌کند،‌ گفت: صحنه تئاتر با هیات عزاداری فرق می‌کند و من در نمایشم قصد ندارم احساسات تماشاگران را تحریک کنم.

8-468.jpgبه گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارگردان تئاتر در نشست خبری نمایشش که امروز (27 آذر ماه) در تالار وحدت برگزار شد،‌ با بیان این مطلب ادامه داد: مساله جدی ما در بازآفرینی مفاهیم دینی‌، ساختار است. ما مجاز نیستیم اصالت یک رویداد دینی را از بین ببریم و آن را به یک اثر مدرن تبدیل کنیم و از مخاطب عام هم بخواهیم این نمایش را بپذیرد اما از سوی دیگر باید به بازآفرینی و معاصرسازی این مفاهیم نیز توجه داشته باشیم.

او با بیان تفاوت صحنه تئاتر با مسجد و هیات، تاکید کرد: آنچه در مسجد اتفاق می‌افتد، نباید روی صحنه تئاتر بیاید چون نوع تفکر را تغییر می‌دهد. اگر من به عنوان هنرمند بتوانم با نمایشم 10 پرسش در ذهن مخاطب ایجاد کنم، موفق شده‌ام.

پارسایی با تاکید بر ضرورت پایبندی به اصالت مضامین دینی در آثار هنری یادآور شد: اگر برخی از افراد در پرداختن به مفاهیم دینی به دام خرافات می‌افتند ما باید مواظب باشیم تا به دام تحریف نیفتیم.

وی ضمن آسیب‌شناسی نمایش‌هایی که مفاهیم دینی دارند‌، اضافه کرد: به اصالت محتوایی معتقدم اما مهم این است،‌ چگونه این محتوا را فراتر از خودش به مخاطب امروز ارائه می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: آنچه به عنوان معاصرسازی نام می‌برم در دنیا رایج است چرا که معاصرسازی اندیشه‌های دینی مختص ایران نیست.

پارسایی به تشریح انواع گوناگون تئاتر با مضمون دینی پرداخت و بر توجه به مطالبات جامعه امروز تاکید کرد و گفت: مخاطب امروز با 20 سال پیش متفاوت است و این چنین است که حتی در خطابه هم زبان عوض شده و فن بیان جایگزین آن شده است همچنان که بسیاری از سیاست‌مداران دنیا، آموزش بازیگری می‌بینند بنابراین باید متوجه نیازهای مخاطب امروز باشیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: نمایش‌های که نعل به نعل واقعه تاریخی را روایت می‌کند‌، جایگزین هیأت و فریضه شده‌اند و حتی همزادپنداری مخاطب در این آثار خودخواهانه است چون تماشاگر از آغاز به فکر مشکلات خودش است و اگر اشکی هم می‌ریزد به خاطر مسایل و مشکلات شخصی‌اش است.

کارگردان نمایش‌های «بانوی آب و آیینه» و «سراب» با برشمردن دیگر مشکلات نمایش‌هایی که با مفهوم دینی به صحنه می‌روند،‌ اضافه کرد: در برخی از این آثار، گرچه اصالت‌ حفظ می‌شود اما به اثری مدرن و تجربی تبدیل می‌شود که جواب نمی‌دهد. با این حال شکل سومی هم هست که منحصر به من است و در جایی ثبت نشده است.

پارسایی در تشریح این شیوه گفت: امثال من به دنبال زبان و ساختاری هستیم که همه‌ی سلیقه‌ها را درگیر کند ضمن آنکه آن اصالت را در خود داشته باشد بنابراین ما به دنبال ساختاری مدرن برای مضامین دینی هستیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به عنصر تعقل در آثار مذهبی خاطرنشان کرد: اصلا به تحریک عاطفی مخاطب اعتقادی ندارم بلکه با عقل او سر و کار دارم. زیرا تعقل است که با مخاطب می‌ماند و بر او اثر می‌گذارد. از سوی دیگر می‌کوشم به دلیل فرهنگ پیش داوری‌های رایجی که تماشاگران از آْثار دینی دارند، مخاطبم را از دست ندهم و این چنین است که یک مفهوم دینی را جذاب و به‌روز می‌کنم و به مخاطب ارائه می‌دهم.

حسین پارسایی در عین حال اظهار تاسف کرد که ما از ظرفیت‌های دینی و قصه‌های قرآنی خود در آثار هنری بهره نگرفته‌ایم.

این کارگردان تئاتر در ادامه این نشست به تشریح روند آماده‌سازی نمایش «سردار مهر و ماه» پرداخت و یادآور شد: اعضای گروه اجرایی نمایش ما با یکدیگر نقاط مشترک اعتقادی و تکنیکی دارند و در این اثر نمایشی کوشیده‌ایم همه عناصر به یکدیگر رنگ بدهند و بر هم تاثیر بگذارند.

***

به گزارش ایسنا، در این نشست، کوروش سلیمانی بازیگری که در نقش «سردار»، راوی حضرت ابوالفضل (ع) است، با ابراز خرسندی از حضور در این اثر نمایشی، گفت: جنس بازی‌ام در این نمایش، جنس خاصی است و با یک کار کلاسیک متفاوت است.

او با اشاره به تم این نمایش که درباره فداکاری است‌، یادآور شد: موضوع فداکاری فقط به فرهنگ ایرانی و دینی ما محدود نمی‌شود بلکه حرفی جهانی است. هرچند نزدیک شدن به این موضوعات بسیار حساس است و به همین دلیل ما کار سختی را پیش رو داریم.

سلیمانی نقش «سردار» را نقشی دوست داشتنی توصیف کرد و افزود: این کار برایم بسیار ارزشمندتر و فراتر از یک کار حرفه‌ای است زیرا درباره کسانی است که نسبت به آنها دغدغه داریم و در عین حال نسبت به نگاه‌های سطحی و خرافاتی که درباره آنها وجود دارد معترضیم و خواستار نگاه عاقلانه‌، آگاهانه و امروزی هستیم.

او با اظهار تاسف از نگاه‌های سطحی نسبت به واقعه عاشورا ادامه داد: نسبت به محدود کردن واقعه عاشورا به تشنگی و آب معترضم و خوشحالم که در نمایش ما نگاهمان بسیار فراتر از اینهاست.

سلیمانی در پاسخ به پرسشی درباره دوری چند ساله‌اش از صحنه تئاتر گفت: شاید برای عده‌ای تئاتر راهی باشد برای رسیدن به تلویزیون و سینما،‌ اما هرگز برای من چنین نبوده است زیرا صحنه ویژگی‌هایی دارد که به معجزه بازی بسیار نزدیک است.

او با اشاره به خیل بزرگ فارغ‌التحصیلان و بازیگران تئاتر افزود: بازیگران بسیار خوبی وارد شده‌اند اما به کار گرفته نمی‌شوند چون اغلب گروه‌ها فقط با اعضای خودشان کار می‌کنند. من هم در این چند سال پیشنهاد خیلی خوبی در تئاتر نداشتم.

این بازیگر متذکر شد: ما نمی‌توانیم از تئاتر دور باشیم چون زندگی ماست. رنجی که برای آن می‌کشیم به زندگی ما معنا می‌دهد و دست دوستانم را می‌بوسم که با وجود سختی‌ها همچنان چراغ صحنه را روشن نگه داشته‌اند و امیدوارم این عشق مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

***

در این نشست، نادر رجب‌پور همراه حرکات نمایش با توضیح کوتاهی درباره شیوه کاری‌اش ارائه کرد و گفت: این کار برایم کار متفاوتی است. همه بچه‌های ما هم بازیگر هستند و هم کار حرکت می‌کنند.

همچنین محمدرضا کوهستانی نویسنده نمایشنامه‌ی «سردار مهر و ماه» که تجربیات دیگری هم با حسین پارسایی داشته است، کارکردن با پارسایی را بسیار سخت و شیرین دانست و ادامه داد: ما سعی کردیم در این نمایش تجربه نمایش قبلی‌مان «بانوی آب و آیینه» را کامل کنیم.

وی افزود: در این اثر نمایشی به وجوه انسانی و معاصر سازی فکر می‌کردیم که امیدوارم این تجربه در اجرا هم بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

کوهستانی با اشاره به دشواری‌های نگارش نمایشنامه‌هایی با مضامین مذهبی یادآور شد: نزدیک شدن به کاراکتر‌های این آثار، به دلیل قداستشان بسیار سخت است.

این نمایش‌نامه‌نویس اضافه کرد: از سوی دیگر تلاش کردیم اثرمان ساختار کلاسیک نداشته باشد با این حال سعی کردیم به درام نزدیک شویم بنابراین در متن ما تعلیق گره‌گشایی، تضاد، تغییر کارکتر‌ها و … وجود دارد اما کاملا منطبق بر اصول کلاسیک درام نیست.

***

به گزارش ایسنا‌، نمایش «سردار مهر و ماه» به تهیه‌کنندگی مرکز هنرهای نمایشی با همکاری بنیاد رودکی‌، بسیج هنرمندان‌ و انجمن هنرهای نمایشی از روز 30 آذر ماه همزمان با ایام سوگواری ماه صفر، در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱
بازدیدها 1,032
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 15441

Comments are closed.


عضویت در خبرنامهء خبر شهری