خانه » سینما و فیلم » فیلم سینمایی “استرداد” تعریف تازه بنیاد سینمایی فارابی از فیلم های فاخر است

فیلم سینمایی “استرداد” تعریف تازه بنیاد سینمایی فارابی از فیلم های فاخر است

حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در بازدید از مراحل تولید پروژه سینمای "استرداد" عنوان کرد: این فیلم تعریف تازه بنیاد سینمایی فارابی از فیلم های فاخر است. به گزارش ...

حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در بازدید از مراحل تولید پروژه سینمای “استرداد” عنوان کرد: این فیلم تعریف تازه بنیاد سینمایی فارابی از فیلم های فاخر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نجاریان که به همراه پژمان لشکری پور معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی از پشت صحنه استرداد بازدید می‌کرد، در پاسخ به این سئوال که این فیلم  قرار است به کدام پرسش تاریخی پاسخ دهد، گفت: پیرو سیاست های جاری معاونت سینمایی در زمینه حمایت از آثار سینمایی فاخر که درباره ناگفته های تاریخ معاصر به روشنگری عمومی بپردازد، فیلمنامه “استرداد” مورد حمایت ما قرار گرفت. بخصوص که این فیلم قرار است به فساد دولت پهلوی دوم و اتفاقاتی که بر علیه منافع ملی ایران در آن برهه تاریخی پیش آمده بپردازد.

 

قائم مقام بنیاد سینمائی فارابی با توجه به روایت‌های گوناگون مورخان از موضوع پرداخت غرامت خسارت های جنگ جهانی دوم از سوی روسیه به ایران و همچنین حساسیت هایی که پرداختن به تاریخ معاصر در سینمای ایران دارد افزود: قطعا پرداخت صرف به تاریخ در یک فیلم سینمایی جذابیت خاصی برای مخاطب ندارد و باید عناصر دراماتیک دیگری نیز به آن اضافه شود، اگرچه برای نگارش فیلمنامه استرداد با مورخان و کارشناسان بسیاری گفتگو شده و نظرگاه های آنها متریال اصلی این داستان را تشکیل می دهد.

نجاریان همچنین درباره تعریف و سیاست جدید  فارابی در زمینه حمایت از پروژهای فاخر گفت: سیاست فارابی در بحث آثار فاخر تغییر کرده است. یک پروژه فاخر صرفا نباید بودجه و سرمایه عظیمی صرف آن شده باشد بلکه یک داستان و فیلمنامه فاخر مبنای حمایت قرار می گیرد. بهترین مثال برای رویکرد تازه تولید آثار فاخر را می توان پروژه “ملکه” نام برد که به عنوان یک اثر فاخر از سینمای دفاع مقدس در زمانی محدود و با یک سرمایه معمولی ساخته شد و توانست نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را به همراه داشته باشد.

همچنین پژمان لشکری پور معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی نیز با طرح این موضوع که “استرداد” یک فیلم تاریخی صرف نیست گفت: این پروژه به واکاوی تاریخ 50 ساله اخیر ایران و دولت بعد از کودتای 28 مرداد می پردازد و همین موضوع این فیلم را از چند جهت حائز اهمیت کرده است. اول این که هرگاه تعریف و مفهوم و رویکرد ما در حوزه منافع ملی ترک بردارد و یک دولت دست نشانده جایگزین دولت مردمی شود خطرات کلیت کشور را مورد حمله قار خواهد داد.

وی ادامه داد:منافع و منابع ملی ما فقط در نفت و گاز خلاصه نمی شود، منابع ملی ما نیروهای انسانی حرفه ای هستند که یک تراژدی تاریخی موقعیت آنها را نیز به خطر خواهد انداخت.

لشگری پور با توجه به تجربه های تازه سینمایی در تولید استرداد افزود:  به لحاظ سخت افزاری نیز این پروژه  نکات قابل تعملی دارد. فیلمبرداری در لوکیشن هایی که در تاریخ سینمای ایران سابقه نداشته. از جمله هوای سرد زم مسکو، مسیر راه آهن بر روی پل ورسک و آب های دریای خزر بر روی یک کشتی.

در حال حاضر فیلمبرداری مرحله دوم پروژه عظیم و تاریخی”استرداد” به کارگردانی علی غفاری و فیلمبرداری محمود‌کلاری، در فریدون کنار در شمال ایران آغاز شده است.

در اولین روز‌های فیلمبرداری مرحله دوم  طبق برنامه ریزی انجام شده سکانس‌های مربوط به عرشه کشتی فیلم‌برداری شد. ایرج رامین فر طراح صحنه و لباس این پروژه یک کشتی متعلق به ارتش اتحاد جماهیر شوروی در سالهای دهه سی را باز سازی کرده است. در این صحنه‌ها بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد، فرهاد قائمیان، الیسا کاچر، الکساندر ناوانف، سیامک چراغی پور، صالح میرزآقایی و … جلوی دوربین رفتند. همچنین در فهرست بازیگران تغیری حاصل شده و به جای پوریا پورسرخ علی رام نورایی به جمع بازیگران استرداد اضافه پیوسته است.

پروژه” استرداد” از محصولات بنیاد سینمایی فارابی و به تهیه‌کنندگی محسن‌علی‌اکبری است. این فیلم برای اولین بار به ازخوانی برهه حساسی از تاریخ معاصر کشورمان می‌پردازد.  این فیلم برای نمایش در سی‌‌و یکمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
بازدیدها 1,480
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 1479

Comments are closed.


عضویت در خبرنامهء خبر شهری