زيباترين رينگهاي دنيا
هفته گذشته مجله معتبر «Car and driver» طي يك اقدام جالب 10 رينگ زيبا را از ميان انبوهي از مدلها انتخاب و معرفي كرد. يكي از ملاكهاي مهم انتخاب برترين ...
هفته گذشته مجله معتبر «Car and driver» طي يك اقدام جالب 10 رينگ زيبا را از ميان انبوهي از مدلها انتخاب و معرفي كرد. يكي از ملاكهاي مهم انتخاب برترين رينگ توسط اين مجله علاوه بر زيبايي، تكنولوژي نيز بوده است. با هم اين 10 مورد را مرور ميكنيم و از آخر به اول ميرويم.
Volks Wagon GTI
نسل پنجم از مدل تحسين برانگيز GTI اين بار موفق شد اگر چه در آخرين رده، ولي جزو برترينها باشد. اين چرخهاي 17 اينچي كه گهگاه در مدلهاي پاسات و فيتون هم استفاده ميشد، 40 هزار مايل يا 64 هزار كيلومتر تست شدهاند. قيمت هر عدد از اين رنگهاي زيبا 1370 دلار برآورد شده است.
Porsche 922 GT3 RS
اين رتبه متعلق است به يكي از وحشيترين مدلهاي پورشه. خودرويي كه با 6/3 ليتر حجم موتور ميتواند 413 اسببخار نيرو توليد كند. اين نوع رينگ كه در نظر اول ساده به نظر ميرسد، با پوششي از جنس رنگ مات باعث سريعتر خنكشدن هواي ورودي ميشود. از اين مكانيزم پيشتر در GT3 استاندارد و نسل چهارم كاررا نيز استفاده شده بود. ضخيمترين قسمت اين 7/3 اينچ قطر دارد.
Infiniti G37
مدل جديد اينفينيتي با افزايش وزني درحدود 40 كيلوگرم نيازمند رينگهايي بود كه بتواند آن وزن را تحمل كند. اين خودروي 7/3 ليتري با آرايش 6 سيلندر Vشكل، ميتواند 330 اسب بخار نيرو توليد كند. رينگهاي اين خودرو نيز به صورت منحني به يك مركز منتهي ميشوند و به اين علت است كه مركز ثقل هر چرخ داخلي و مركزي است.
Lamborghini LP560
اسطوره ايتاليايي نيز اينجاست. خودرويي كه 800 كيلومتر را با سرعت 320 كيلومتر در ساعت تست كرده است. اين خودرو با 552 اسب قدرت به كمك پيشرانه 10 سيلندر Vشكل، 398 پوند بر فوت گشتاور توليد ميكند. با توجه به چنان مشخصاتي داغشدن چرخها امري طبيعي است، اما رينگهاي ضربدري و ستارهاي اين خودرو علاوه بر عبور سريعتر هوا، نوعي گردباد كوچك را درون خود براي خنككردن چرخها درست ميكنند.
Lotus Exiges
موفقيت سري «S» از خانواده اگزيجهاي لوتوس را بايد مديون طراحي رينگهايش بدانيم. رينگهايي كه شايد ظاهراً ساده باشند اما در يك نگاه دقيق كاملاً فني هستند. زوارهاي دو لايه دروني اين رينگها در دستاندازهاي سخت به كمك سيستم فنربندي خودرو ميآيند.
Adui A6
اين رينگ واقعاً زيباست. از لحاظ شكل ظاهري شايد آن را بتوان شبيه S5 دانست،اما فرق آن اين است كه مشتري ميتواند مدل دو رنگ آن را سفارش دهد. A6 با موتور هشت سيلندر Vشكل كه 2/3 ليتر حجم دارد، به شدت نياز به چرخهايي دارد كه نرمي حركت آن را تضمين كند. مكانيزمي كه اين رينگها ايجاد ميكنند، كشيدن هوا به داخل خود است.
Chevrolet Corvette ZR1
گرچه اين رينگ قدري شبيه لامبورگيني LP560 است، اما با نگاهي دقيق تفاوتها را ميبينم. اين رينگهاي 5/115 اينچي هرگز شبيه رينگ ديگري نيستند. حتماً كوروت قبلي يعني Z06 نيز رينگهاي به چنين دقتي نداشت. اين خودرو و رينگهايش 150 هزار ساعت تست شدهاند. در اين تست دماي دروني رينگ و ديسك ترمز گاهي به 70 درجه سانتيگراد هم رسيد. ولي آرايش خاص پرهها آن را خنك كرد.
Audi R8
مديريت آئودي در بخش طراحي رينگ تا حدي قوي بود كه ميبينيم اين برند دو بار در اين ليست آمده است. منحني مركزي اين رينگ به همراه پرههاي پنج تايي دوگانهاش طوري ساخته شدهاند كه هماهنگي عجيبي با ديسكهاي شش پيستونه اين خودرو حس ميشود. R8 با همين رينگها در مسابقات 24 ساعته لومان قهرمان شد.
Alfa Romeo 8C
آلفا جديدترين محصول شهرياش را با رينگهاي 20 اينچي آلياژي روانه بازار كرده است. طراحي عجيب اما به شدت هماهنگ اين چرخها با تمام زواياي خودرو، در مقام دوم بودن را اثبات ميكند. اين رينگهاي هنرمندانه حتماً قيمت 250 هزار دلاري اين خودرو را توجيه خواهند كرد. 8C با يك موتور هشت سيلندر Vشكل ميتواند 444 اسببخار نيرو توليد كند.