خانه » فرهنگ و ادب » ادبیات » پشت پرده پرتیراژ شدن کتب در ایران

پشت پرده پرتیراژ شدن کتب در ایران

نویسنده رمان «قاعده بازی» معتقد است بسیاری از کتاب‌های پرفروش، به دلیل رابطه‌ها، تبلیغات و سفارش‌ها به چنین آماری رسیده‌اند. فیروز زنونی جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره عوامل تاثیرگذار ...

نویسنده رمان «قاعده بازی» معتقد است بسیاری از کتاب‌های پرفروش، به دلیل رابطه‌ها، تبلیغات و سفارش‌ها به چنین آماری رسیده‌اند.

فیروز زنونی جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره عوامل تاثیرگذار بر فروش کلان برخی کتاب‌ها گفت: بسیاری از این فروش‌های کلان به تبلیغات و به ناشر مرتبط است. البته من ترجیح می‌دهم نامی از کسی نبرم؛ ولی ما ناشرانی داریم که روابط عمومی بسیار قوی دارند و می‌توانند هر اثری را، چه نازل باشد، چه متوسط و چه خوب، خیلی سریع پخش کنند و به فروش برسانند. ولی بالعکس، برخی ناشران به دلیل نداشتن روابط متعدد و پیچیده، یک اثر نیرومند را در تیراژ بسیار پایین چاپ می‌کنند، ولی روی دستشان می‌ماند.

این نویسنده تاکید کرد: این آفت نشر در ایران است که ناشران ما رابطه‌ای‌اند نه ضابطه‌ای؛ یعنی یک اثر را بر اساس روابطی که نویسنده با آن‌ها دارد و بر اساس روابطی که خود با دیگران دارند، منتشر و تبلیغ می‌کنند، نه بر اساس کیفیت اثر و چند و چون محتوای آن.
وی ادامه داد: به همین دلیل اگر یک اثر پرفروش می‌شود و به چاپ‌های دو رقمی می‌رسد، باید ابتدا ببینیم اثرش را به کدام ناشر سپرده است؛ زیرا شاهدیم که گاه یک اثر متوسط به چاپ‌های آن‌چنانی می‌رسد؛ ولی آثار خوب برخی نویسندگان، در محاق تیراژ اول می‌ماند.

زنوزی جلالی افزود: کنترل این ماجرا به مدیریت نیاز دارد. یک مثل هست که می‌گوید «اگر می‌خواهی به تو بگویم چقدر در کارت موفقی، به من بگو با چند نفر ارتباط داری؟» بسیاری از این فروش‌ها، نتیجه خریدهای زیرمیزی و سفارش‌های آنچنانی است. گاه سازمان‌های بسیار بزرگ یک اثر را برای تمام کارمندانشان خریداری می‌کنند و این کتاب در کشوی میزها می‌ماند و کسی هم آن‌ها را نمی‌خواند؛ در واقع این آثار خوانده نمی‌شوند بلکه فقط فروخته می‌شوند.

این نویسنده همچنین گفت: دلیل دیگر این مسئله، این است که بسیاری از کتاب‌ها بدون این‌که شایستگی داشته باشند از طرف عده‌ای که خودشان هم شایستگی نظر دادن درباره یک رمان یا اثر داستانی را ندارند، تبلیغ می‌شوند و گاه در این تبلیغات حرف‌هایی گفته می‌شود که مرغ پخته هم خنده‌اش می‌گیرد.

وی ادامه داد: ولی متاسفانه به دلیل همین تبلیغ‌ها و سفارش‌ها، چنین اثری فروش آنچنانی می‌کند؛ زیرا متاسفانه بسیاری از مدیران نیز چشم به دهان متخصص‌نماها دوخته‌اند.

زنوزی جلالی درباره علت خرید چنین آثاری از سوی مردم اظهار داشت: ریشه همه این مسائل به سفارش بازمی‌گردد و مردم نیز وقتی می‌بینند فردی که مدیران او را متخصص می‌پندارند، اثری را تبلیغ و سفارش می‌کند، حرف او را باور می‌کنند. در حالی که این افراد تظاهر می‌کنند که می‌فهمند؛ ولی در واقع نمی‌فهمند. وی تصریح کرد: همین چند وقت پیش بود که اثری را به نام رمان سر زبان‌ها انداختند؛ درحالی‌که آن اثر خاطره- داستان بود نه رمان. این نشان می‌دهد که برخی از این آقایان متخصص و منتقد، هنوز در ابتدای امر مانده‌اند.

این نویسنده درباره نقش رسانه‌ها در این میان تاکید کرد: نقش رسانه‌ها روشنگری است. رسانه‌ها باید صادق باشند. همچنین جای نقد جدی در حوزه نشر بسیار خالی است. باید به کسانی که واقعا تخصص دارند میدان بدهیم تا کتاب‌ها را نقد کنند و شرایطی ایجاد کنیم که مردم خودشان تشخیص دهند و انتخاب کنند که چه کتابی را بخوانند و چه کتابی را نه.

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱
بازدیدها 945
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 13102
برچسب:


Comments are closed.


عضویت در خبرنامهء خبر شهری