خانه » خانواده » آشپزی » املت مكزيكي/ غذايي مناسب براي زخم معده

املت مكزيكي/ غذايي مناسب براي زخم معده

مواد لازم: فلفل دلمه رنگي، نگيني خرد شده: نصف پيمانه هويج: 1 عدد متوسط قارچ خرد شده: نصف پيمانه پياز خرد شده: نصف پيمانه تخم‌مرغ كامل: 4 عدد سفيده تخم مرغ: 4 عدد شير: يك چهارم پيمانه پنير چدار رنده ...

مواد لازم:

فلفل دلمه رنگي، نگيني خرد شده: نصف پيمانه

هويج: 1 عدد متوسط

قارچ خرد شده: نصف پيمانه

پياز خرد شده: نصف پيمانه

تخم‌مرغ كامل: 4 عدد

سفيده تخم مرغ: 4 عدد

شير: يك چهارم پيمانه

پنير چدار رنده شده: نصف پيمانه

سس گوجه فرنگي: 2 قاشق غذا خوري

روغن زيتون: 2 قاشق غذاخوري

طرز تهيه: براي تهيه املت مكزيكي ابتدا هويج را شسته و بگذاريد تا كمي آب‌پز شود. سپس آن را نگيني خرد كنيد. در يك تابه نچسب 1 قاشق غذا‌خوري روغن زيتون بريزيد و پياز را در آن تفت دهيد. بعد از اين‌كه پياز كمي سبك شد، سپس قارچ را به آن اضافه كنيد و بگذاريد كمي تفت بخورد. در آخر فلفل‌ها را نيز اضافه كنيد و آن‌را از روي حرارت برداريد.

در ظرف مناسب ديگري تخم‌مرغ‌ها، سفيده و شير و كمي نمك را با هم مخلوط كنيد و با همزن خوب بزنيد تا كاملا پف كند. سپس يك تابه نچسب را روي حرارت ملايم بگذاريد و يك قاشق باقيمانده از روغن زيتون را در آن بريزيد. تخم‌مرغ‌ها را در آن بريزيد و در ظرف را ببنديد تا يك سمت آن بپزد. سپس آن‌را برش بزنيد و به سمت ديگر برگردانيد و از مواد حاضر شده و پنير چدار رنده شده روي يك سمت هر برش بريزيد و آن‌را روي خودش تا كنيد. سپس در ظرف را حدود 3 دقيقه ببنديد تا پنير آن آب شود. سپس با سس گوجه فرنگي آن‌را تزيين و ميل كنيد.

نكات تغذيه‌اي

با احتساب مقادير فوق، اين غذا شامل 4 پرس است كه هر پرس 300 كالري انرژي دارد. املت مكزيكي غذايي سرشار از ويتامين C،A،D و كلسيم و مقادير مناسبي فيبر غذايي و آهن است و در تهيه آن از تمام گروه‌هاي غذايي استفاده مي‌شود.

فلفل در ميان سبزيجات منبع سرشار بتا كاروتن، ويتامينC و بيوفلاونيدن است كه از آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي به شمار مي‌آيد، در پيشگيري از انواع سرطان‌ها پيشگام هستند و سلول‌هاي بدن شما را از آسيب راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند. فلفل دلمه‌اي قرمز رنگ علاوه بر ويتامينC داراي آنتي‌اكسيداني ديگر نيز هست به نام ليكوپن كه در پيشگيري از سرطان پروستات و مثانه موثر است. يكي ديگر از آنتي‌اكسيدان‌هاي فلفل، كپسايسين نام دارد كه سبب كاهش درجه حرارت بدن مي‌شود و در كاهش تب موثر است. همين‌طور خواص ضد باكتري و ضدعفوني كننده نيز دارد. كپساسين با افزايش جريان خون معده سبب افزايش ميزان موكوس مخاط معده مي‌شود. موكوس در واقع به صورت يك لايه محافظ عمل مي‌كند و مانعي در برابر آسيب حاصل از اسيد ترشح شده معده براي ديواره آن به وجود مي‌آورد.

در 100 گرم فلفل دلمه‌اي 140ميلي گرم ويتامينC و 175 ميلي‌گرم بتاكاروتن وجود دارد. مقادير فراوان ويتامين C كه در فلفل‌ دلمه‌اي سبز رنگ به مراتب بيشتر است، باعث مي‌شود درماني براي سرماخوردگي محسوب شود. استفاده از آن هم علائم سرماخوردگي را كاهش مي‌دهد و دوره آن را كوتاه‌تر مي‌كند. قارچ با داشتن مقدار قابل توجهي ويتامينD مي‌تواند سبب تحكيم استخوان‌ها شود. بويژه در روزهاي سرد زمستان كه پوست ما كمتر در معرض نور خورشيد است و نمي‌تواند به ميزان كافي ويتامينD از نور حيات‌بخش خورشيد بسازد، بايد ويتامينD از مواد غذايي تامين شود. ويتامين D سبب مي‌شود كلسيم از راه گوارش جذب شود و در استخوان‌ها استفاده و ذخيره گردد. مصرف همزمان قارچ با شير و پنير در املت مكزيكي بخوبي شما را به اين هدف مي‌رساند.

لادن هومند

سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱
بازدیدها 999
دیدگاه ها . نظر
کد خبر 13039
برچسب:


ارسال نظر:

*


عضویت در خبرنامهء خبر شهری